Smyk na sněhu je lepší natrénovat
V tomto vskutku zimním počasí není od věci si někde vyzkoušet bezpečné zvládnutí případného smyku. Jak ukázaly výsledky naší předchozí ankety, 46 procent motoristů si cvičně jde smyky vyzkoušet na zasněžené parkoviště. Dalších 8 procent využije kurzu bezpečné jízdy, zatímco 32 procenta respondentů si počká až na reálnou situaci na silnici. Zbývajících 14 procent hlasujících si na nácvik smyku vůbec netroufá. To se jim však může stát osudným.
Vzhledem k našim klimatickým podmínkám se může snadno stát, že řidiči, kteří nejezdí denně autem třeba do práce se se sněhem na silnici potkají jen párkrát. A někteří ani to ne. Přitom jízda na sněhu má svá jasná specifika. Co je nejdůležitější podle automobilového jezdce Václava Pecha?
"Důležité je číst vozovku, neboli na jakém povrchu jedeme - zda je asfalt suchý, nebo zmrzlý, jestli na silnici není vrstva zledovatělého sněhu, nebo naopak čerstvého. Také je dobré vědět, jak se auto na jednotlivých površích chová, a snažit se dopředu předvídat, co se může stát. Po sněhu nemůžete jet s 10metrovým odstupem za autem před vámi a doufat, že stihnete zabrzdit. Při brzdění na sněhu potřebujete třikrát delší dobu, abyste stihli zareagovat a zastavit, než na suchém asfaltu."
Po většinu roku navíc jezdíme na čistých, maximálně mokrých silnicích, takže i jízdu na sněhu bychom si na začátku zimy měli oživit.
"Ne, že by to bylo vyloženě nutné, ale je to velmi vhodné. Podle mě by si měl každý řidič na volném otevřeném úseku mimo komunikaci - na parkovišti nebo zpevněné betonové ploše - vyzkoušet, jak se vozidlo na sněhu chová. Zkoušet by měl rozjezdy, zastavování, zatažení ruční brzdy při jízdě nebo otáčení se na jedničku s koly v maximálním rejdu - prostě aby si na řízení na kluzkém povrchu zvykl," doporučuje pražský dopravní policista Luděk Kulmon.
Ne nadarmo se říká: "Těžko na cvičišti, lehko na bojišti." Anebo "Štěstí přeje připraveným." Každopádně měli bychom vědět, jak se naše auto ve ztížených klimatických podmínkách chová, aby nás reálná situace za plného provozu nezaskočila.
"Každý by si měl vyzkoušet jízdu na sněhu a ledu, aby si uvědomil, o kolik se může prodloužit brzdná dráha. Nejlepší je pochopitelně trénovat na bezpečných místech, jakými jsou cvičné polygony. Tam vám instruktor přesně řekne, co jste udělal špatně nebo co byste měl udělat, abyste situaci předešel a v reálném provozu se do ní vůbec nedostal," zdůrazňuje odborník na bezpečnou jízdu Jan Faktor ze společnosti Max Cars.
Co vlastně v případě smyku na zasněžené vozovce udělat? Většina z nás instinktivně šlápne na brzdu, ale na to je ještě čas. Důležitější je v té chvíli spojka, vysvětluje Pavel Palma z Polygonu Most: "Šlápnutí na brzdu je automatický reflex ve chvíli, kdy se něčeho leknu. My se v kurzu bezpečné jízdy snažíme ukázat, že pokud je člověk připraven a sleduje provoz, má ještě určitý čas na reakci. Když vůz řidiče neposlouchá, například nezatáčí, jak by chtěl, pomocí vyšlápnutí spojky a rychlé korekce směru jízdy volantem se ještě dá něco dělat."
Předpokladem však je, že se řízení stoprocentně věnujeme. Pokud například špatně sedíme, držíme volant jednou rukou a do toho ještě druhou telefonujeme nebo ladíme rádio, pak už skutečně nezbývá než rychle šlápnout na brzdu a čekat, co se bude dít.