Pneumatiky: za stejnou cenu vyšší kvalita
Už mnohokrát jsme se vás ptali, podle čeho se řídíte při nákupu pneumatik. Nejvíc z vás věří srovnávacím testům, které dělá například německý automotoklub, ale i některé velké časopisy. Řada z vás dá také na doporučení svého technika v pneuservisu.
Trendem je aktuálně zlevňování pneumatik. Nejmarkantnější je to u prémiových výrobců.
"Je to ovlivněno tím, že trh se určitým způsobem liberalizuje po celé Evropě. Když se v rámci Evropské unie otevřely hranice, cenová úroveň se začala srovnávat, a proto se teď můžeme bavit o evropských cenách pneumatik. Rozdíl mezi levným a prémiovým segmentem už není tak velký," říká Tomáš Vobr, zástupce značky Dunlop a Goodyear v České republice, a pokračuje: "Podle mého názoru to je pozitivní jak pro výrobce, tak pro konečné spotřebitele, protože ti si mohou dovolit lepší technologii za stejnou cenu."
Pokud jste tedy doposud jezdili na pneumatikách levnějších, zkuste se při výběru nových podívat i do ceníků prémiových výrobců.
"Pneumatiky mají lepší parametry - například kratší brzdnou dráhu, která zvyšuje bezpečnost vozu. Evropská unie se navíc začíná bavit o nové směrnici, která by měla být uvedena na trh v roce 2012. Měla by obsahovat mnohem víc informací pro spotřebitele ohledně valivého odporu, to znamená spotřeby pohonných hmot, ohledně hlučnosti a brzdné dráhy."
Pneumatiky budou brzy štítkovány podobně jako například bílá technika nebo žárovky. Snižování valivého odporu - potažmo spotřeby a emisí - je totiž trendem i u pneumatik. Jenže jak to skloubit s životností a přilnavostí?
"Chcete-li, aby byl dlouhý kilometrový výkon, pneumatika by měla mít menší přilnavost, protože se bude méně opotřebovávat. Vrátím-li se však ke štítkům pneumatik, tak pokud byste měl hodně dobrou pneumatiku na valivý odpor i na kilometrový průběh, ale nebyla by přilnavá na mokru, neprošla by schvalováním."
Právě proto je důležité při nákupu dobře vědět, co vlastně chceme - skvělou přilnavost za cenu menší životnosti a spotřeby, nebo naopak.
"Tyto tři faktory vytvářejí pomyslné vrcholy trojúhelníku a nejvhodnější volba by měla být někde uprostřed. Ovšem závisí na tom, co upřednostníte," uzavírá Tomáš Vobr. Podle něj se výrobci pneumatik velmi intenzivně chystají na nástup elektromobilů, takže snižování valivého odporu pneumatik půjde ještě dál. Do tří let se prý na trhu objeví pneumatika vyrobená z biologických materiálů. Příznivci ekonomické jízdy se tedy mají na co těšit.