Neplatil povinné ručení? Zaplatí 32 miliónů

21. duben 2010

Zatímco pojistky nás v drtivé většině případů chrání proti škodám, které nám vzniknou při nehodě, při úraze, přičiněním zlodějů nebo živelní pohromou, povinné ručení je tady z úplně jiného důvodu. Chrání naše okolí proti chybám, kterých se dopustíme my samotní. Po našich silnicích však jezdí odhadem 600 tisíc vozidel, která jejich majitelé nepojistili. Těm, kromě dalších postihů, od počátku loňského roku hrozí, že budou muset zaplatit peníze navíc.

Za každý den bez uzavřeného zákonného pojištění zaplatí majitel vozidla do Garančního fondu České kanceláře pojistitelů, z něhož jsou škody za nepojištěná vozidla vypláceny, od 20 do 300 korun. Někomu to může připadat málo, ale když se částka nasčítá, může se takové opominutí docela prodražit. Svědčí o tom i loňský případ z Tábora.

„Nejvyšší příspěvek do Garančního fondu zaplatil majitel tahače, který neměl sjednané pojištění po dobu 89 dnů. Konkrétní částka byla 27.150 korun. Přitom za stejnou dobu by ho povinné ručení vyšlo v průměru na 10.760 korun,“ popisuje jeden z případů Ivana Hladíková z České kanceláře pojistitelů (ČKP).

Na druhou stranu domnívat se, že nějakých pár dnů nám neublíží, je omyl. I malá částka může vzrůst až dvacetinásobně. „Majitel motocyklu, který neměl sjednáno povinné ručení pouze po dobu jednoho týdne, byl také obeslán a musel zaplatit 290 korun. Povinné ručení za stejnou dobu by ho však vyšlo na pouhých 13 korun.“

Pak přijde chvíle, kdy sice jezdíme s nepojištěným vozidlem, ale zatím nás nikdo neobeslal ani po nás nechtěl nějaké poplatky, ani nám nikdo nedal pokutu až 40 tisíc korun, zkrátka nic se neděje. Jenže ve vteřině se nám změní život. Nabouráme!

„Stala se nehoda pickupu, který při průjezdu zatáčkou na sněhu dostal smyk, vyjel mimo vozovku a převrátil se na střechu. Spolujezdec při nehodě z vozu vypadl a utrpěl těžká zranění s trvalými následky. Celková částka veškerých škod přesáhla 32 miliónů korun,“ popsal nejdražší nepojištěnou nehodu loňského roku Jakub Hradec z ČKP.

Jelikož se jedná o nehodu s trvalými následky, pak ještě tato částka nemusí být konečná. Všechno zaplatí viník nehody, který jel s nepojištěným autem. „Stejně jako vyplácíme jednotlivé nároky poškozenému, zároveň je uplatňujeme i proti nepojištěnému škůdci, který nám je musí vrátit zpět. Znamená to tedy, že nám bude muset postupně zaplatit 32 miliónů korun do Garančního fondu. Ovšem kdyby se býval byl pojistil, roční pojištění pickupu by ho vyšlo na osm tisíc korun.“

Tyto případy nejsou až tak neobvyklé. Svědčí o tom i další případ z loňského roku, kdy řidič terénního auta dostal na mokru smyk a v protisměru se střetl s dalším autem. Škoda na majetku a zdraví byla vyčíslena na bezmála 17 miliónů korun. Také ty uhradí viník z vlastní kapsy. Někoho by v takovou chvíli mohlo napadnout, že by se raději zastřelil, ale to není řešení. Následky by totiž nesla celá rodina. „Dluhy přecházejí na dědice, takže nároky uplatňujeme i proti dědicům viníka,“ upozorňuje Jakub Hradec.

Jízda s nepojištěným autem se tedy nevyplácí. A myslete si co chcete. Povinné ručení chrání ostatní před našimi chybami a nás před jejich následky a rozsahem.

autor: pgj
Spustit audio