Za jízdu v levém pruhu pokuta?

5. květen 2010

Určitě jste to na dálnici už někdy viděli - v poloprázdném pravém pruhu jede sem tam nějaký kamión, zatímco v levém se ženou řidiči osobních aut a je úplně jedno, jestli při tom překračují rychlost, nebo ne. Někteří jedou vlevo dokonce i ve chvíli, kdy je pravý pruh úplně prázdný. Jaksi zapomínají na to, že mimo obec se na víceproudých komunikacích musí podle zákona jezdit pouze v pravém pruhu a do levého může motorista vjet pouze v případě, že chce někoho předjet nebo objet. Jinak hrozí řidiči pokuta až do 2.500 korun. Jenže to mnozí neřeší.

Abychom jen nehanili, jsou i řidiči, kteří vědí, že to nemají dělat, a přesto raději volí levý pruh.

„Často jezdím na dálnici v levém pruhu, sám se k tomu přiznám. Samozřejmě mám obavy, že bych mohl dostat pokutu, ale také se obávám, že bych mohl zapříčinit dopravní nehodu. Pokud totiž jedete po brněnské dálnici od Velkého Meziříčí k Velké Bíteši ve směru na Brno, tak asi pět kilometrů před Velkou Bíteší je povrch perfektně opraven a může se tu bez obav jet maximální povolenou rychlostí 130 km/h. Jenže za sjezdem na Velkou Bíteš jsou na vozovce tak velké hrboly, že musím prudce snížit rychlost, protože mám strach o podvozek vozu. Proto prostě přejedu do levého pruhu,“ říká pan Josef Valach, který je každý den na cestách.

Na první pohled se to zdá jako naprosto logický důvod, jenže co na to říká zákon? Jsou vyjeté koleje či nekvalitní povrch vozovky v pravém pruhu na dálnici důvodem pro přejetí do pruhu levého?

„Určitě ne a bezesporu by se to nekombinovalo ani s maximální povolenou rychlostí 130 km/h, protože potom by platilo, že řidič je povinen přizpůsobit rychlost jízdy stavu a povaze pozemní komunikace. V tomto případě by se jednalo o objíždění, potažmo vyhýbání se překážce provozu, která ohrožuje nebo omezuje plynulost silničního provozu. V tomto případě bych si však troufnul říct, že běžný stav pozemní komunikace tuto podmínku nesplňuje, a proto takovéto objíždění realizovat nelze,“ rezolutně říká dopravní právník Jan Kněžínek a zároveň nabízí příklady situací, kdy je možné na dálnice vyjet z pravého do levého pruhu kvůli objíždění: „Odstavené vozidlo v pravém jízdním pruhu nebo nějaký jednotlivý výmol, který je nutné objet. Samozřejmě by tyto překážky za normálních okolností měly být označeny zákonným způsobem.“

S tím se však člověka často nesetká. Navíc motorista je ten poslední, kdo by mohl ovlivnit kvalitu našich dálnic. To je věc silničářů.

„Určitě by se měl vyvinout oboustranný tlak, tedy nejen postihovat řidiče, ale zároveň aby se silnice opravdu opravovaly, protože v některých případech se doslova nechávají napospas stále se zvyšující dopravě. Nikdo úseky nevybrušuje a ani se nesnaží, aby se s nimi něco dělalo. Je to stále horší.“

Ředitelství silnic a dálnic už loni na podzim ohlásilo záměr rekonstruovat téměř sto kilometrů dálnice D1 v okolí Vysočiny, kde je to skutečně hodně špatné. Prý by na to stačilo pět let, jenže je v nejhorším stavu ze všech. „Finanční zdroje skutečně v tuto chvíli nejsou a vzhledem ke vzniklým škodám po tuhé zimě asi ani nebudou. Věřím, že se situace bude vyvíjet k lepšímu, ale v tuto chvíli nemám lepší informace,“ konstatuje generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfréd Brunclík.

Jinými slovy, řidiči musejí být i nadále trpěliví, a pokud vinou nekvalitní dálnice přejedou do levého pruhu, pak musejí doufat v policejní toleranci.

autor: evk
Spustit audio