Už jste letos vyčistili klimatizaci?

6. květen 2010

Uplynulá anketní otázka se týkala zdraví, i když to tak na první pohled nevypadalo. Ptali jsme se vás, jak často čistíte ve svém autě klimatizaci. Téměř dvě třetiny hlasujících si koledují o zdravotní problémy, protože 38 procent klimatizace nečistí vůbec a dalších 22 procent teprve ve chvíli, až začne zapáchat. Zbývajících 40 procent respondentů ví, že je třeba ji nechat vyčistit.

„Veškerý vzduch vstupující do vozidla prochází přes výparník klimatizace. Pokud jsou na něm nějaké bakterie, proudící vzduch je strhává s sebou a celá posádka uvnitř vozu je vdechuje, přibližuje základní důvod Matěj Louda z firmy Autoklimatizace.

Že něco není v pořádku, většinou jako první poznají alergici, kteří začnou mít v autě problémy s dýcháním. Autoklimatizace totiž vyžaduje pravidelnou kontrolu, protože - podobně jako u tlaků pneumatik - není rozhodující, jak často se používá. Jednak se musí vyčistit výparník, tedy obvod ventilace, a zároveň se musí zkontrolovat a chladícím médiem doplnit klimatizační okruh.

Aby nedocházelo k poškození kompresoru a jiných součástek klimatizace, protože celý systém je mazán olejem obsaženým v médiu. Je to speciální řídký olej, který uniká společně s médiem. Vnitřnosti klimatizace jsou vyrobeny z hliníku a z hadic, které nedokážou 100procentně udržet plyn vytvářející chlad. Běžný únik je přibližně mezi 5 až 20 procenty.

Udávaná čísla jsou údaj za jeden rok. A to už je docela dost. Vyčištění a doplnění chladící kapaliny však podle Oldřicha Biema z firmy Alfaomega může udělat jen odborný servis. Speciálním přístrojem musíte vytáhnout médium, které je znehodnocené - to se odkládá stranou. Zbytek média se recykluje a znovu se používá. Mělo by se to dělat právě proto, že následné opravy jsou velmi nákladné.

Odpařující se chladící médium uživatel auta totiž prakticky vůbec nezaznamená. Toho většinou praští do nosu až zápach, který se line z výparníku.

Každý vůz má jinou tendenci ke znečišťování výparníku. Některé auto se zanese za pět let, jiné za dva měsíce. Všeobecně se doporučuje provádět dezinfekci jednou za půl roku před sezónou a po sezóně, říká Matěj Louda.

A to by si teoreticky mohl člověk udělat i sám. Důležité je však zakoupit dobrý dezinfekční prostředek.

Teoreticky člověk může klimatizaci vydezinfikovat sám, ale musí vědět, kam má dezinfekční sprej nastříkat a také jaký sprej použít, protože se většinou používají dva spreje za sebou. Upozorňuji, že mnoho sprejů prodávaných u čerpacích stanic nefunguje. Vím, že od jednoho výrobce se na trhu objevil jeden sprej, který byl ekologicky nešetrný, tak ho přestali vyrábět,“ dodává Oldřich Biem.

Laciná dezinfekce totiž většinou pach jen překrývá, ale neodstraňuje. Stejně tak uhlíkové filtry, které se za docela vysoký příplatek mohou dát do výparníku. Výhodnější je proto obyčejný filtr, protože díky zápachu upozorní na bakterie a plísně, které osádka auta vinou nevyčištěné klimatizaci dýchá. Kompletní vyčištění autoklimatizace stojí kolem jednoho tisíce korun, záleží samozřejmě na tom, kolik chladícího média je potřeba doplnit. A ještě jedna věc - čistění autoklimatizace není součástí pravidelné garanční prohlídky vozidla. Je potřeba si tuto službu speciálně objednat.

autor: evk
Spustit audio