Řidiči by měli povinně chodit k lékaři dřív než v šedesáti!
Některým nebezpečným situacím na našich silnicích by se dalo zabránit, pokud by řidiči byli úplně zdraví. Jenže to zatím nikdo nekontroluje - tedy u těch mladších. Většina těch, co se zapojili do minulé ankety, si však myslí, že je to chyba a všichni řidiči by se měli pravidelně podrobovat zdravotní prohlídce.
Hlasovalo tak 58 procent respondentů. Dalších 7 procent si myslí, že by stačily psychotesty, podle 4 procent by postačila kontrola zraku. Ovšem docela početná je i skupina - 32 procent - těch, kteří jsou přesvědčeni, že pravidelné zdravotní prohlídky pro všechny řidiče bez ohledu na věk nejsou nutné.
To stejné si myslí i naši zákonodárci, protože ze zákona musejí na pravidelné lékařské prohlídky chodit pouze profesionálové a řidiči starší 60 let.
„Prohlídka jako každá jiná preventivní prohlídka je zaměřena například na změny smyslových orgánů vidění, sluchu, pohybového aparátu a další změny ve schopnosti organismu k řízení motorových vozidel,“ přibližuje praktický lékař Ivan Vojtek.
Řidiči se posílají na odborná vyšetření jen v případě podezření na nějaké problémy. Ovšem ty nejsou výsadou jen šedesátníků. Vždyť loni se vinou zdravotní indispozice řidiče stalo 134 nehod. Ovšem pokud k tomu přičteme nehody vinou únavy a špatného psychického rozpoložení, dostaneme se na číslo 1049. To znamená, že každý den se tři nehody staly kvůli špatnému zdravotnímu stavu řidiče. Velký podíl na tom má infarkt anebo epilepsie, která je s 37 procenty nejčastější zdravotní příčinou evropských nehod.
„Epileptik, který dostane záchvat a nemá možnost ho nějak ovlivnit, ztrácí vědomí a vůz není nikým řízen,“ vysvětluje neurolog Oldřich Vyšata.
Ze strachu o řidičský průkaz však mnoho epileptiků svou nemoc tají doufajíc, že je záchvat nezastihne za volantem. Lékaři totiž s odkazem na lékařské tajemství nemají povinnost hlásit například na registr řidičů zdravotní problémy. To je jen na odpovědnosti jednotlivců.
„Je to dobrý způsob, protože zkušenosti ze zemí, kde byla zavedena povinnost pro neurology a epileptology hlásit pacienty s tímto onemocněním státním orgánům vedly k tomu, že se většina z pacientů přestala léčit,“ dodává Oldřich Vyšata.
Epilepsie je však nemoc, která dřív nebo později každého člověka přivede k lékaři. Jiné je to v případě problémů se zrakem, který postupem věku slábne. Jsou lidé, kteří třeba nemají problémy se čtením nebo díváním na televizi, ale vnímat vše, co se děje na silnicích, je pro ně hodně složité.
„Vyzkoušejte si, zda přečtete cedule s názvy obcí z dostatečné vzdálenosti nebo zda vidíme brzdová světla před námi jedoucího automobilu v dostatečném předstihu, abychom mohli rychle reagovat. Pokud zjistíme, že náš zrak není už v tak perfektním stavu, není důvod, proč nenavštívit očního lékaře nebo optometristu,“ konstatuje oční lékař Vilém Rudolf.
90 procent informací potřebných k řízení vozidla totiž vnímáme očima, takže zrak bychom měli mít v perfektní kondici. V některých zemích už jsou dokonce oční prohlídky řidičů povinné.
„V Německu je povinná prohlídka zraku řidiče každé dva roky. Ten potom dostane razítko, že může řídit vůz bez brýlí, s brýlemi nebo s kontaktními čočkami,“ uzavírá Vilém Rudolf.
Třeba se toho dočkáme někdy i u nás.