Objíždějí kamióny mýto? Ano
Už jen necelé dvě hodiny pojedou kamióny za obvyklé mýto. V 15 hodin se totiž sazby navýší až o polovinu, takže kamión v té nejvyšší kategorii na trase Praha-Brno zaplatí skoro o 600 korun více. To se samozřejmě mnohým nelíbí, takže někteří řidiči se snaží zpoplatněné komunikace objíždět. Zvláště patrné je to v letošním roce, kdy se mýto rozšířilo na nízkotonážní nákladní auta a zároveň byly až o polovinu zvýšeny páteční odpolední sazby, aby kamióny uvolnily dálnice rekreační dopravě.
„V pátek se Hustopeče stávají jakýmsi útočištěm kamiónů, které si na břeclavské D2 nemají kam stoupnout. Od zvýšení sazeb mýtného se páteční průjezd vozidel zvýšil asi o 10 procent, což je řádově asi o pět set kamiónů denně,“ smutně konstatuje realitu hustopečský starosta Luboš Kuchynka.
I když podle informací firmy Kapsch, provozovatele mýtného systému, je výběr mýta téměř 99procentní, je zřejmé, že existují nákladní auta, která se placení vyhýbají. Mýto totiž tvoří docela vysokou položku nákladů. „Vztáhneme-li to ke spotřebě vozu, dostáváme se na dodatečné náklady ve výši zhruba 55 procent toho, co řidič doposud projezdil na pohonných hmotách. To je dodatečný náklad, který musí započíst do svých nákladů, které převádí na zákazníky,“ nabízí příklad malé dodávky Ondřej Pavlík z DKV.
Jenže to se ne vždycky daří, a tak je snaha volit jinou cestu - neplacenou.„Je naprosto pochopitelné, že auta o hmotnosti 3,5, 4 nebo 5 tun jedoucí za 8,50 až 9 korun na kilometr - to jsou reálné sazby, budou objíždět zpoplatněné úseky, jak to jen bude možné,“ potvrzuje dopravce Luděk Olšový.
Snaží se o to i kamióny a v mnohých obcích je pak problém přejít vozovku. I ministerstvo dopravy připouští, že ne všechny nákladní vozy jezdí jen po zpoplatněných komunikacích.
„To nemohu vyloučit, na druhou stranu musím reagovat na časté stížnosti obcí, které leží na objízdných trasách zpoplatněných úseků. Zejména obce s rozšířenou působností mají podle zákona o silničním provozu určitou pravomoc, kdy mohou pomocí dopravního značení omezit nebo jinak upravit průjezd vozidel,“ říká Jan Brouček.
To však vůbec není jednoduché a například v Příšovicích podle starosty Antonína Líznera takový zákaz není možný: „Klíčový problém je, že komunikace vedoucí naší obcí slouží jako základní objízdná trasa pro rychlostní komunikaci R10.“
V Rudné u Prahy zase slyšeli jiný důvod, proč není možné zakázat vjezd kamiónů do obce. „Silnice II. třídy je údajně určena – teď cituji zdůvodnění – pro dopravu mezi okresy. My víme, že tomu tak není. Nám nejvíce vadí polské, bulharské nebo rumunské kamióny, které projíždějí celou republikou po paralelní obslužné komunikaci,“ vysvětluje starostka Jana Kozáková.
I proto chtějí starostové malých obcí zpoplatnit i silnice druhých a třetích tříd. Kamióny by tak zůstaly na dálnicích.