LED diody pro denní svícení povoleny
Když byla před čtyřmi lety zavedena povinnost svítit po celý den, mnozí řidiči se rozčilovali, že je to zbytečné. Postupem času však zjistili, že je to vlastně výhoda. Teď se motoristé zase rozčilují nad tím, že někteří řidiči namísto tlumených světel používají přes den mlhovky. Jenže to ve většině případů není pravda - jsou to světla pro denní svícení.
Automobilky vycházejí vstříc svým zákazníkům a rovnou z výroby nabízejí světla pro denní svícení. Ta mohou být umístěna v místech, kde jsme zvyklí na světlo mlhové - například jako u Škody Octavie druhé generace.
„Při nastartování vozidla se automaticky rozsvítí nikoliv světla do mlhy, ale světla pro denní svícení. Ve chvíli, kdy řidič zapne standardní osvětlení, denní světlomety se automaticky vypnou a zároveň se rozsvítí všechny stanovené svítilny - zadní a přední obrysová světla a osvětlení registrační značky,“ přibližuje Josef Pokorný z ministerstva dopravy.
Ovšem pozor, toto nastavení není možné udělat svépomocí, tedy amatérsky. „Je to součástí homologovaného typu vozidla, které je těmito moderními sdruženými svítilnami vybaveno.“ Ve sdruženém světlometu je tedy několik druhů světel.
Elektronika ve vozidle bez nejmenších problémů umožňuje správné naprogramování. „Vypínačem na přístrojové desce pouze sdělujeme palubní elektronice, že chceme rozsvítit světla. Příkaz putuje po počítačové sběrnici a na konci je výkonový modul, který sepne elektřinu a rozsvítí příslušné světlo,“ vysvětluje Pavel Štěrba ze společnosti TÜV-SÜD.
I když se mlhovka i světlo pro denní svícení schovává na stejném místě, každé svítí jinak, protože rozložení světelného paprsku se výrazně liší.
„Mlhové světlo má takovou skladbu světelného toku, aby osvětlovalo vozovku a nesvítilo do mlhy. Jeho primárním úkolem tedy není zvýrazňovat obrys vozidla jako denní svítilna. Naopak denní svítilna musí ve všech směrech vozidlo zvýraznit, proto není možné použít mlhovou svítilnu náhradou za denní světlomet.“
Stále častěji jsou na našich silnicích vidět vozidla osvětlená přes den pouze LED diodami v nejrůznějším tvarech. A proč ne? Když to legislativa povoluje. „Z hlediska homologace světel jsou světelné zdroje typu LED na úrovni žárovkových zdrojů. Pro daný účel musejí být však homologovány, takže nelze provádět amatérské úpravy jako například navrtávání světel a dodatečné vkládání LED diod,“ upozorňuje Pavel Štěrba.
Někteří řidiči to však i přesto zkoušejí, ale o tom v Motožurnálu zase příště.