Účet za kroupy: minimálně 30 tisíc korun

24. srpen 2010

Prahou se nedávno přehnaly kroupy a škody šplhají do závratných výšin. Vliv na to má několik faktorů. Jedním z nich je i to, že v hlavním městě má sídlo řada dovozců a prodejců aut, kteří ne vždy parkují auta v krytých halách. Tím se teď nebudeme příliš zabývat, ale podíváme se na vyřešení stávající situace - tedy na opravy poničených aut.

Ještě předtím, než ohrnete nos a řeknete přezíravě „no jo, kroupy v Praze“, uvědomte si, že počasí neporoučíme, a tak úplně klidně mohou hned ty další kroupy spadnout u vás.

„Během posledních čtyř let nabralo krupobití na intenzitě a alespoň jednou za rok nějaké zaznamenáme. Tento problém se zřejmě bude řešit stále častěji,“ říká Ondřej Coufal ze společnosti Karosář.cz, která se soustředí na opravy promáčklin karoserií bez toho, aniž by bylo třeba kytování nebo lakování.

„Poškozený důlek se musí nasvítit, aby byla vidět celková hloubka promáčkliny. Do důlku jsou pak navrtány malé díry, do kterých se zaháknou háčky. Přes háčky se prostrčí ocelový hák, abychom mohli dostatečně využít principu páky, a začneme důlek vymačkávat. Vymačkáváme postupně od středu, důlek zmenšujeme a snažíme se trefovat do nehlubších míst, dokud důlek nezmizí.“

Na místa, ke kterým není přístup zevnitř, se používá takzvané vytahování. „Pomocí speciálního lepidla přilepíme na poškozené místo čep, pomocí kterého můžeme důlek vytáhnout.“ Místo se potom rozklepe, aby opět nebylo nic poznat.

Pokud díry nejsou příliš hluboké, opravy se objedou bez lakování, takže nejsou poznat a cena takto opraveného auta je stejná jako před kroupami. „V České republice je bohužel málo firem - maximálně deset - a to samozřejmě nestačí.“ Čekací doby jsou kvůli tomu velmi dlouhé - v řádech měsíců. S jedním autem si totiž karosář hraje jeden až dva a půl dne.

„Ceny se pohybují od 30 do 60 tisíc korun. Záleží na velikosti a počtu důlků a také na typu vozu.“ Tedy jak náročné je jeho odstrojení. Při těchto cenách samozřejmě platí, že je lépe vydýchají majitelé dražších než levnějších aut.

Často tohoto způsobu opravy využívají také pojišťovny, protože proti klasické výměně dílů a lakování je zhruba o třetinu úspornější. „Tato metoda není zrovna levná, ale její pomocí jsme schopni autu vrátit původní vzhled bez jakéhokoliv lakování a kytování, proto neztrácí na hodnotě při dalším prodeji,“ uzavírá Ondřej Coufal.

Pokud tedy vaše auto dostalo zásah krup a vy uvažujete o opravě, mohla by tato metoda pro vás znamenat docela zajímavou alternativu. Nechte si udělat nabídku a pak ji porovnejte s cenou náhradních dílů a prací lakýrníka.

autor: pek
Spustit audio