Smyk? Spojka a brzda!
Ačkoliv venku panují teploty od 2 do 11 °C, ráno už je na řadě míst pod nulou a někde už se dokonce mohli radovat z první sněhové nadílky. Právě řidičům začíná období, kdy nějaký ten smyk bude otázkou okamžiku.
Říká se, že opatrnost je matkou moudrosti, ale také žádný učený z nebe nespadl. Nemusíme být však zrovna hloupí nebo přehnaně sebevědomí, stačí pouhá chvilka nepozornosti a auto se nám na námraze bude nekontrolovatelně řítit mimo silnici.
V první řadě musíme správně sedět, abychom případnou kritickou situaci, ke které je v zimě blíž než jindy, mohli vůbec řešit. „Pokud držím volant v poloze tři čtvrtě na tři a dojde ke kritické situaci, vím, že budu mít v okamžiku brzdění volant rovně,“ upozorňuje Jiří Patera z Polygonu Most.
Důležité je, kam se dívat ve chvíli, kdy se řidič obává vzniklé situace. Nikdy se však nedíváme na blížící se překážku. „První dobrá reakce je tvrdé brzdění. Současně očima hledejte místo, kam auto nasměrovat, aby tam nebyla žádná bariéra. Zároveň se snažte, abyste se s ničím nestřetli. Je lepší skončit vlevo nebo vpravo mimo silnici,“ radí instruktor Daniel Pfiel.
Ačkoliv se to může zdát někomu divné, nejdůležitějším pedálem není při nečekaném smyku brzda, ale ten pedál nalevo. „Základní pravidlo pro 99 procent lidí je vymáčknout spojku, když se začne dít smyk. Nepřežeňte volantem rejd a snažte se auto ve smyku uřídit. Když auto jde do smyku, nesnažte se točit ještě víc. To je nesmysl. Naopak musíte začít kontrovat. Ovšem opravdu nejvíc pomáhá vymáčknutí spojky. Auto se zklidní a znova se chytne na silnici, “ vysvětluje mistr volantu Václav Pech.
Jeho slova potvrzuje i tovární jezdec týmu Škoda Motorsport Jan Kopecký. „Když se dostanu do situace, kdy nestihnu zabrzdit před překážkou, tak jestliže jsou kola zastavena, auto nezatočí. Kola se musí točit. Důležité je na kluzkém povrchu nebo náledí, když auto přestane zatáčet v zatáčce, vymáčknout spojku. Autu to pomůže vrátit se do stopy.“
To by byla spojka. Pak je rozdíl při brzdění starších a nových aut. „Brzdím s rovnými koly i s ABS, ale v okamžiku, kdy musím měnit směr jízdy, řídím, ale současně mohu brzdit dál. U vozidel starších modelů, kde ABS není, musím v určitém okamžiku před překážkou odbrzdit, posečkat a pak mohu prudce změnit směr jízdy, ovšem vždy s vyšlápnutým spojkovým pedálem.“
Takže si pamatujme: spojka, brzda, za každou cenu se snažit vyhnout nárazu do pevné překážky, nedívat se, do čeho můžeme narazit, protože pak do toho stoprocentně narazíme, a když už je náraz nevyhnutelný, brzdíme naplno. Každý kilometr, o který zpomalíme, hraje svoji roli.