Jak rozluštit 175/60 R14 80H?
Zimní pneumatiky by neměly být starší než čtyři roky, protože potom ztrácejí své vlastnosti a nejsou už tak bezpečné. Pro všechny, kteří si nemohou vzpomenout, kdy přesně pneumatiky kupovali, teď máme dobrou zprávu – rok výroby se dá vyčíst přímo ze samotného kola.
Bohužel to tam není napsané klasickým, lehce srozumitelným způsobem – tedy den, měsíc a rok výroby. Navíc na bočnici pneumatiky je hodně dalších čísel, takže není snadné zjistit, které je to správné. Pro zjištění stáří pneumatiky je důležitá trojice písmen DOT a hned za ní čtveřice čísel například 1010. „To znamená týden a rok. Když uvidíte značku DOT, kde je napsáno například 1010, znamená to, že pneumatika byla vyráběná ve desátém týdnu roku 2010,“ říká Boris Tománek ze společnosti Goodyear.
Už při nákupu nové pneumatiky bychom si tedy měli dát pozor, aby neležela na skladě déle než zhruba rok. Aby mohla být pneumatika považována za zimní, musí mít označení M+S nebo-li Mud and Snow, což v překladu z anglického jazyka znamená bláto a sníh. Zmíněná písmena může nahradit také sněhová vločka anebo nápis Winter. Na pneumatice však najdeme i další informace.
„Například podle označení tubelles vyčteme, že pneumatika je bezdušová – jako dnes už skoro všechny. Dále z označení můžeme zjistit, zda se jedná o radiální kostru, jaké je maximální huštění a zátěž na kolo, rozměr pneumatiky, koeficient zátěže a rychlosti,“ vysvětluje Tomáš Bláha z pneuservisu SAPA.
Výše zmíněná označení jsou opět v kódech – například 80 H. Číslo znamená zátěž, kterou by si měli hlídat především majitelé lehkých užitkových vozů. Určuje nosnost pneumatiky – například 450 kilogramů. Písmeno vyjadřuje rychlostní koeficient. „H znamená rychlostní koeficient, který je například u této pneumatiky do 210 kilometrů za hodinu. Samozřejmě neříkám, že když pojedete 215 kilometrů v hodině, tak vám bouchne.“
Rychlostní index najdeme na letních i na zimních pneumatikách. Například rychlost 140 kilometrů v hodině označuje písmeno N. Znamená to snad, že když na takto označených pneumatikách pojedete 150 km/h, už to pro vás může být nebezpečné? „Při 150kilometrové rychlosti ještě asi nebezpečná není. Avšak rychlostní index odpovídá tomu, jak auto jezdí rychle. Čím máte větší rychlostní index, tím je pneumatika kvalitnější.“
Pro správné použití je důležité sledovat informaci o rotaci pneumatiky. Existují tři typy: oboustranná pneumatika, u které nezáleží, jak ji na auto nasadíte, směrová, či jednostranná nebo-li asymetrická. „Když někdo převrátí směr nebo změní asymetriku, pneumatika ztratí jízdní vlastnosti, které jsou dané od výrobce. Kolikrát venkovní bočnice u asymetrické pneumatiky je víc pevnější než ta vnitřní. Hlavně se to týká dezénu, který když otočíte, změní se celá funkce pneumatiky a vlastně nesplňuje žádnou jízdní vlastnost.“
A na závěr ještě tři čísla, která jsou důležitá při nákupu pneumatiky. Najdete je v technickém průkazu každého auta – například 175/60 R14. 175 je šířka pneumatiky v milimetrech, 60 je profilové číslo, které nám říká, že výška pneumatiky je 60 procent z šířky jejího příčného řezu. Písmeno R označuje radiální konstrukci a číslice 14 průměr ráfku v palcích.
„U nás je převážně na cestách rozbředlý sníh. Takže pokud používám daný rozměr v létě, použiji stejný rozměr i na zimu. V žádném případě ne širší, protože taková pneumatika potom zhorší ovladatelnos,“ uzavírá Boris Tománek.