Silničáři vyjeli
S třítýdenním zpožděním oproti obvyklému plánu začíná silničářům období nepřetržité zimní pohotovosti. Teploty postupně klesají a meteorologové očekávají už dnes v noci na horách vydatné sněžení, které by se postupně mělo dostat i do nižších poloh. Silničáři jsou však připraveni udržet silnice sjízdné.
Plán zimní údržby, který přesně definuje, co a jak mají dělat, mají hotový už v létě. Navíc díky meteostanicím a podrobným předpovědím počasí mají dispečeři dostatek informací, co by se na silnicích mělo odehrávat v nejbližších hodinách. Například v Krkonoších proto nastoupili nepřetržitou službu už včera večer.
„Od 22. hodiny držíme nepřetržitou službu a monitorujeme počasí a stav komunikací v celém regionu Krkonoš, Jizerských hor a prakticky v celém Libereckém kraji. Dnešní noc byla ještě klidná, protože teploty dosahovaly pěti stupňů. K ránu se ochladilo a spadl první sníh. První vozidla vyjížděla na preventivní posyp v půl osmé ráno,“ přibližuje první letošní výjezd na Harachovsku Pavel Pospíšil ze Správy a údržby silnic Libereckého kraje.
V nadcházejících dnech bude výjezdů výrazně víc, a to po celé republice, protože sníh je skutečně na spadnutí. Ovšem silničáře by to nemělo zaskočit, protože mají svůj plán zimní údržby, který přesně říká, jak a kdy se má ošetřovat. Tu hlavní věc by si však měli zapamatovat i řidiči – povinností silničářů totiž není odstranit veškerý sníh z vozovky. „Řidiči musejí počítat s tím, že my pouze snižujeme závady ve sjízdnosti komunikací. To znamená, že komunikace jednoduše nikdy nebude černá a může na ní dokonce ležet sníh.“
Ovšem k tomu by mělo dojít pouze v případě vydatného sněžení, kvůli kterému nebude možné sníh ze silnic odstranit. Zároveň existují časové limity, do kterých se musejí cesty začít ošetřovat od začátku sněžení. Rozděleny jsou podle důležitosti. „Časové limity na silnicích I. tříd jsou do tří hodin, na silnici II. tříd do šesti hodin a na silnicích III. tříd do dvanácti hodin. Časový limit pro dálnice je do dvou hodin,“ nahlíží do legislativy autor našeho systému zimní údržby Karel Melcher.
Základem každého plánu zimní údržby je vyčlenění takzvaných neudržovaných úseků. Většinou jde o málo využívané silnice, jejichž seznam je na stránkách jednotlivých správců komunikací. Když však přestane sněžit, foukat a mrznout, silničáři musejí udělat vše pro to, aby silnice byly čisté a mokré. To samozřejmě platí pouze o cestách, které jsou ošetřovány chemicky, tedy solí. „Chemický posyp používáme především na silnicích prvních a druhých tříd, které jsou zatížené autobusovou dopravou nebo MHD. Na silnicích třetích tříd používáme většinou inertní posyp.“
U toho se bohužel nedá moc využívat takzvaný preventivní posyp, kterým je v tomto případě písek. Dá se totiž rozmetat na silnici, pouze pokud je na ní sněhová pokrývka. Na takzvaný likvidační posyp, tedy když nasněží, se používá kamenná drť. Naopak preventivní posyp roztokem solanky je velmi častým a účinným prvkem při chemickém ošetřování silnic. „Komunikaci dokáže udržet sjízdnou ve stavu, že je mokrá, ale nevzniká na ní náledí, až několik hodin,“ vysvětluje Josef Bulka z Krajské správy a údržby silnic Karlovarského kraje.
Díky tomu, že roztok solanky zkrápí chlorid vápenatý nebo sodný, není solení už tak problematické z ekologického hlediska. Všechny výzkumy potvrzují prakticky minimální vliv na životní prostředí. Na druhou stranu sůl působí na povrch vozovky, takže čím delší je zima, tím větší je pravděpodobnost jarních děr na silnici.