„Denní svícení“ se pro zimní počasí nehodí

24. leden 2011

Určitě se vám to už stalo: jedete zasněženou krajinou a máte pocit, že v dálce vidíte jet proti sobě auto, ale protože nevidíte světla, říkáte si, že jste se asi spletli. Jenže nespletli. Skutečně je to auto, ale osvětleno pouze světly pro denní svícení, navíc bílé barvy, takže dokonale splývá s prostředím. Z hlediska zákona jeho majitel nic neporušil, jenže z hlediska bezpečnosti udělal velkou chybu. Světla pro denní svícení by se v zimních měsících měla používat opravdu jen za slunečného dne.

Když bylo v roce 2006 uzákoněno povinné celodenní svícení, nechali si mnozí motoristé dodatečně namontovat automatické zapínání potkávacích světel, aby takříkajíc nezapomněli. Postupně se přizpůsobily i automobilky a začaly už přímo ve výrobě montovat takzvaná světla pro denní svícení. Ta slouží pouze ke zvýraznění vozidla, a proto je jejich světelný tok jiný než u tlumených nebo mlhových světel, přestože častokrát jsou umístěna ve stejném světlometu.

Pro zimní období nejsou světla pro denní svícení příliš praktická, zvlášť pokud jsou využívány, byť legislativou povolené, LED diody. „Často ani nesplňují svítivost, protože jsou málo viditelné, a zároveň nesvítí zadní svítilny. Řidič má pocit, že splňuje povinnost celodenního svícení, ale je na omylu. V tomto počasí by totiž měl celý den svítit běžnými potkávacími světly,“ upozorňuje odborník na bezpečnost silničního provozu Robert Šťastný.

Potkávací neboli tlumená světla je totiž řidič podle zákona povinen použít za snížené viditelnosti, tedy deště, sněžení, ale i třeba jen za šera či brzkého soumraku, což je v zimě prakticky každý den.

Snaha automobilek usnadnit řidiči práci může v tomto případě paradoxně působit kontraproduktivně, jak nám vysvětlil instruktor kurzů bezpečné jízdy Jiří Patera: „V jednom voze mám automat, který po nastartování vozu sám rozsvítí denní světla, ale když zjistí, že to není dostačující osvětlení, zapne potkávací světlomety. V druhém voze mám možnost přepnout mezi denními a potkávacími světly pouze manuálně a už jsem se přistihl, že spoléhám na to, že světla pro denní svícení jsou dostačující, a tedy plním zákonnou povinnost. Ovšem právě v zimních měsících, kdy se dřív stmívá, často se vyskytují mlhy nebo déšť a dny jsou celkově šedivé, jednoznačně doporučuji okamžitě rozsvítit potkávací světla.“

Podle Václava Jirovského mladšího z Fakulty dopravní ČVUT ovšem nejsou v zimním období výhrou ani z výroby montovaná světla pro denní svícení se senzorem, který sám vyhodnocuje intenzitu okolního světla. „Senzor nezjistí, jestli je mlha, zda-li prší nebo sněží. Řidič by měl myslet na to, zda je, nebo není vidět, protože pokud vjede do mlhy se zapnutými denními světly, zadní svítilny mu svítit nebudou. Ve dnech, kdy je špatná viditelnost, by proto řidič měl určitě pracovat s ovládáním světel.“

Tak si to pojďme shrnout – nejjednodušší to mají v zimě řidiči, kterým se po nastartování automaticky zapnou potkávací světla, včetně zadních, takže jejich vozidlo je dobře osvětleno pro poměrně časté podmračené zimní počasí. Většinou nezapomínají ani řidiči, kteří musejí zapnout světla otočením vypínače, zatímco řidiči aut se speciálními světly pro denní svícení mají v zimě o starost víc, tedy měli by mít.

„Pokud mají světla pro denní svícení namontována dodatečně, tím pádem nemají zmiňovaný senzor, musejí řidiči za zhoršené viditelnosti myslet na přepnutí světel z denních na potkávací. Naopak řidiči moderních aut, z nichž většina tento senzor má, na to nemyslí a mylně se domnívají, že za ně světla rozsvěcí automat sám. Tito řidiči tedy musejí být víc obezřetní,“ dodává Václav Jirovský.

Vidět a být viděn je totiž hlavní zásada každého motoristy.

autor: evk
Spustit audio