Auto můžete umýt, i když mrzne

3. únor 2011

V poslední anketě na našem motoristickém webu jsme pátrali, zda-li myjete auto i v zimě. Kupodivu většina lidí to dělá – 21 procent respondentů za každého počasí, 42 procent lidí jen když je nad nulou, a zbývajících 37 procent řidičů auto v zimě vůbec nemyje. Pokud s ním však pravidelně jezdí, měli by to občas udělat.

I když mnozí z nás myjí auto hlavně proto, aby se lesklo a zářilo čistotou, pak je tady ještě jeden podstatný důvod, proč ho občas umýt – totiž bezpečnost provozu.

„Pokud mám špinavá okna, zpětná zrcátka a světla, tak zaprvé nevidím ven z vozu a zadruhé jsem méně viditelný pro ostatní řidiče. Čisté vozidlo tedy má smysl z hlediska bezpečnosti vlastní i ostatních účastníků silničního provozu,“ zdůrazňuje Petr Říha ze společnosti DEKRA automobil.

V zimě je výhodnější auto svěřit myčce, zvláště pokud má tlakové mytí, díky kterému lze dobře odstranit sůl především z kovových části auta. „Pokud byste našli myčku, která by byla v provozu i při –20 °C a zároveň kvalitně sušila, můžete nechat auto umýt, ale důležité je, abyste potom utřeli do sucha všechny styčné plochy, které budete potřebovat potom otevřít – tedy dveře a víka kufru, motoru i nádrže. Úplně ideální by bylo na otřené díly ještě aplikovat přípravek proti zamrznutí a potom by to vašemu vozu opravdu nemohlo uškodit. Jestli byste si však myli auto sami, potom ho opláchli vodou například z konve a nechali stát přes noc, ráno se do něj nedostanete, nebo zničíte nějaká těsnění, a to i když bude teploměr na nule.“

Použít myčku i v mrazivých teplotách má však ještě jeden předpoklad, auto musí mít provozní teplotu. „S vymrzlým automobilem není dobré vjíždět do myčky, protože by se mohlo například stát, že po dopadu teplé vody z myčky na o několik desítek stupňů chladnější sklo by sklo prostě prasklo. To je otázka jedné vteřiny a čelní sklo je zničené,“ varuje Tomáš Mikšovský ze společnosti Petrolmedia.

Raději bychom proto i v zimě měli pro mytí auta využívat chvil, kdy se teploty pohybují alespoň kolem nuly. Vzhledem k tomu, že moderní vozidla jsou doslova prošpikována elektronikou, je to bezpečnější. I když auto zaparkujeme do garáže, může být studená a všechny mokré části nemusejí oschnout.

„Pokud bych v mrazu umyl i motor, mohlo by se stát, že i přes jeho následné nastartování a zahřátí by nemusel celý dobře oschnout a potom by mohl nastat problém s elektroinstalací. Ovšem když přistoupím k mytí auta v zimě správně, myslím si, že auto určitě má smysl občas umýt,“ uzavírá Petr Říha.

Pokud byste si i přesto v zimě na mytí celého auta netroufli, je tady ještě jedna možnost, jak vyčistit zrcátka, světla i registrační značku – na pumpách jsou kbelíky s vodou nebo alespoň papírové utěrky.

autor: evk
Spustit audio