Má smysl platit havarijní pojistku?
Povinné ručení musí mít ze zákona každé vozidlo, havarijní pojistku jen ten, kdo chce. Prostřednictvím naší pravidelné ankety jsme chtěli vědět, jestli má vůbec smysl platit havarijní pojistku. Upřímně řečeno, moc jsme se nedozvěděli – 56 procent hlasujících si myslí, že havarijní pojištění nemá žádný význam, zatímco 44 procent respondentů je přesvědčeno o opaku. Ono to skutečně není tak jednoznačné.
Havarijní pojištění má u nás sjednáno asi jen 18 procent vozidel. U některých jde v podstatě o splnění leasingové povinnosti, další motoristé však chtějí mít jistotu, že v případě nějakých problémů nebudou mít zbytečné výdaje.
„Havarijní pojištění kromě havárie primárně kryje odcizení vozidla, vandalismus a v základním pojetí také případ živelních událostí,“ přibližuje Tomáš Sikora z České asociace pojišťoven základní možnosti havarijního pojištění. Právě podle nich bychom si měli ujasnit, jestli se nám vůbec vyplatí tato varianta pojištění anebo alespoň její část, a to především v případě, že auto garážujeme nebo už má leccos za sebou.
„Do pátého roku stáří se havarijní pojistka určitě vyplatí. Pokud však auto garážujete a máte možnost si ho nějakým způsobem ohlídat, je lepší vybrat si pouze část havarijní pojistky – každopádně určitě se vyplatí mít zahrnutý případ živelní pohromy a potom zvážit havárii a odcizení vozidla,“ poukazuje Michal Velíšek z České podnikatelské pojišťovny na fakt, že nabídka na trhu je velmi široká.
Díky tomu však vůbec nemusíme uvažovat o havarijní pojistce. Konkurenční boj totiž prakticky přinutil většinu pojišťoven nabízet k povinnému ručení, kterým ze zákona ručíme za škody způsobené jiným osobám, ještě další připojištění samotného vozidla.
„Povinné ručení na sebe může mít nabaleno další dodatečná připojištění, která jsou určitým způsobem náhradou havarijního pojištění nebo jeho součásti. Pojišťovny nabízejí například pojištění vozu v případě srážky se zvěří nebo v případě živelní pohromy,“ konstatuje Pavel Novotný z pojišťovny Alianz.
Právě živly, tedy kroupy, povodně, vichřice, jsou v posledních letech častým problémem. Ostatně loni to bylo téměř deset procent všech událostí řešených z havarijní pojistky. Její výši, podobně jako u povinného ručení, ovlivňuje nejen stáří, typ a způsob používání auta, ale také spoluúčast. Tady asi nemá smysl příliš šetřit. Navýšení v ročním pojistném je prakticky vždy menší než zmíněná spoluúčast. Nejčastěji je to minimálně pět tisíc korun, ale může to být i 10 či 20 tisíc korun. V případě menšího poškození vozu je havarijní pojistka skoro k ničemu. Platbu za havarijní pojistku může snížit její kombinace s povinným ručením, zabezpečení vozidla a také bonus, který i přes vyplacenou pojistku může být až 50procentní. „Na bonus pro havarijní pojištění má vliv pouze nehoda – živelní události nebo odcizení ne,“ uzavírá Pavel Novotný.
Ostatně to přesně upravují pojistné podmínky, které bychom si měli vždy dobře přečíst, protože nejhorší je myslet si, že jsme proti něčemu pojištěni, přičemž opak je pravdou. Pokud už dojde k události, kde bychom chtěli uplatnit havarijní pojistku, pak vždy nejprve kontaktujme svou pojišťovnu, abychom domluvili další postup a především se vyhnuli situacím, kdy pojišťovna nárok neuzná.