Po zrušeném přechodu nesmí zůstat bílé pruhy

30. březen 2011

Každé malé dítě ví, že bílé pruhy přes silnici, takzvaná zebra, označují přechod pro chodce. Jenže dětská znalost základního prvku pro bezpečné přecházení může mít povážlivou trhlinu. Některé zebry jsou totiž jen pozůstatkem přechodu, který byl úřady zrušen.

Nejjednodušší a pochopitelně i nejlevnější je čekat, až auta udělají práci za správce komunikací sama a bílou barvu rozjezdí – hodina pískování totiž stojí asi tisícovku, jenže zákony říkají něco jiného. Vlastník komunikace je povinen udělat vše pro to, aby chodci a řidiči jasně viděli, že přechod pro chodce už neexistuje, jinak mu za to hrozí i docela vysoká pokuta.

„Pokud bylo rozhodnuto o odstranění přechodu pro chodce, vlastník komunikace má přímo povinnost takové označení odstranit, jinak může dostat pokutu až 300 tisíc korun. To byla první fáze. Jestliže by vlastník komunikace i nadále nic nečinil, nastává druhá fáze, ve které má státní dozor možnost uložit majiteli takzvaný písemný příkaz, jehož neuposlechnutí je možné trestat opakovanou pořádkovou pokutou až do celkové výše 300 tisíc korun,“ popisuje Jakub Ptačinský z ministerstva dopravy.

Jenže je otázkou, jak dlouho takové řízení trvá, jestli mezitím přece jen bílé pruhy nezmizí samy. Ty jsou totiž pro chodce i řidiče nejdůležitější. Ze zákona neexistuje povinnost každý přechod označit svislou dopravní značkou. Ta se nedává k přechodům, které jsou součástí světelné křižovatky, protože tam přednost chodců vyplývá z režimu semaforů. U ostatních přechodů je to na dohodě policie a silničně správního úřadu. Obecně se svislá dopravní značka dává k přechodům, které jsou na silnicích prvních a druhých tříd. Na silnicích nižších tříd svislé značky většinou nejsou. Takže pokud se přechod oficiálně zruší, je nezbytné odstranit bílé pruhy na silnici.

„Pokud vodorovné dopravní značení zůstalo na vozovce, je platné. Chodec totiž nemůže vědět, že byl přechod oficiálně zrušen,“ vysvětluje vedoucí silničně správního úřadu Prahy 11 Yvona Hájková.

Za jakých okolností vůbec dochází k rušení přechodů? Základní důvody shrnuje Martin Janda ze silničně správního úřadu Prahy 11: „Některé přechody jsou časem bez dopravního významu nereálné nebo na nich klesla frekvence chodců. Tím pádem správní úřad po dohodě s policií rozhodne o jejich zrušení.“

Není to však tak častá záležitost, pravděpodobnější je, že nějaký nový přechod vznikne, než že bude starý zrušen. Například na pražském Jižním Městě zrušili za poslední tři roky jediný přechod pro chodce, a to letos v lednu, i když fyzicky tam ještě zůstává.

„Termín plnění byl stanoven na 10. dubna, protože v lednu byla ještě zima, a od 15. března udělila technická správa komunikací hlavního města Prahy takzvané výkopové povolení svým dodavatelům, kteří samotný přechod odstraňují. Každé ustanovení se dává s předpokládaným termínem realizace – většinou jsou to jeden až dva měsíce.“

Takže základní podmínka pro zrušení přechodů pro chodce v praxi je jasná – vybroušení vodorovného značení. „Pokud se přechod ruší, musí být zrušen se vším všudy včetně vybroušení a případně dalších stavebních úprav. I kdyby se tam měl dělat nový povrch a vyfrézovat celá šíře vozovky, musí se to udělat, protože jinak to není dobře odvedená práce,“ uzavírá Martin Janda.

autor: evk
Spustit audio