Věci do kufru, těžké dolů a pes do klece

20. červenec 2011

Podle výzkumu, který proběhl mezi 5.600 Evropany, se téměř 75 procent z nich vydá na letní dovolenou autem. Polovina lidí plánuje ujet víc než tisíc kilometrů, jeden ze čtyř pak dokonce víc než dva tisíce. Na tak dlouhé cestě se však každá podceněná maličkost může zle nevyplatit.

O přípravě auta na dovolenou už jsme v Motožurnálu mluvili několikrát, dnes se podíváme na zásady správného nakládání. Podle v úvodu zmiňovaného průzkumu je nezná třetina řidičů. „Když se dáte do nakládání auta, úplně první zásadou je, že těžké věci přijdou na dno. Všechny tašky musí být dopnuté, aby se v kufru nic volně nepovalovalo,“ říká specialista Frank Mass z diagnostického centra Lucemburského automobilového klubu.

Typickou, nebezpečnou a často podceňovanou věcí kolečkové brusle. Jsou těžké a houževnaté, což při rychlém uhýbacím nebo brzdném manévru znamená, že cestují vpřed s velkou intenzitou. Při pouhé padesátce tak zraní cestující 50násobkem své váhy – to při hmotnosti brusle kolem 1,5 kilogramu znamená náraz 75 kilogramy. To samé platí o noteboocích, foťácích, lahvích s pitím i nepřipoutaných domácích mazlíčcích. „Podle všech předních evropských automotoklubů se nevyplatí riskovat. Zvířata musí být minimálně připoutána ve speciálních postrojích, ideálně ve speciálních zabezpečených přepravkách nebo klecích,“ konstatuje Jens Völmicke z Goodyear Dunlop – společnosti, která letní cestovatelský průzkum realizovala.

Pro případy, kdy jedete s plným kufrem, se vyplatí mřížka nebo alespoň sít oddělující prostor pro zavazadla od kabiny – jde o náklady zhruba 750 korun. Důležité je také říct, že naložený vůz má jiné těžiště a vyšší hmotnost, než jste zvyklí. Na prvních kilometrech se proto s jeho reakcemi, zejména s brzdami a reakcí řízení, opatrně seznamte. Důležitou roli v tomto směru hrají pneumatiky. „Správný tlak v pneumatikách je extrémně důležitý, opravdu ho nepodceňujte. Protože cokoliv jiného než správný tlak může mít za následek ztrátu kontroly nad autem a následnou havárií,“ dodává specialista společnosti Goodyear Dunlop Jean Pierre Jeusette.

Většina výrobců pro naložený vůz uvádí zvýšené hodnoty tlaku v pneumatikách, najdete je buď v návodu k obsluze, nebo nalepené na speciální kartičce na některém z tradičních míst: například na víčku od nádrže nebo na sloupku karosérie u řidiče.

autor: pek
Spustit audio