Dodatečná LED světla mají svá pravidla
Už víc než pět let svítíme ve dne, v noci. Ano, od poloviny roku 2006 musí svítit všechna motorová vozidla i ve dne. Některá auta mají světla pro denní svícení, jiná jsme si přeprogramovali tak, abychom na rozsvícení nezapomínali, a někdo musí pokaždé stisknout nebo otočit příslušný ovladač, jinak mu hrozí pokuta do dvou tisíc korun na místě. Jenže jak můžeme vidět stále častěji, mnoho majitelů aut si dodatečně montuje světla s technologií LED.
Mnohým se LED světla líbí. Není divu, na autech vypadají dobře, a jsou-li správně namontována, nejlépe přímo u výrobce, neoslňují a auto zviditelňují. „Údajně snižují spotřebu. Pokud jsou povolené, já s nimi problémy nemám. Nejsou to žádné barevné neony, ale běžné bílé světlo, takže to nijak nevadí.“
„Já proti nim nic nemám, naopak se mi líbí. Kdybych měl peníze, také si je také pořídím,“ odpověděli řidiči dotázaní v naší anketě.
LED světla jsou však zatím výsadou dražších aut, a tak si je mnozí montují dodatečně, protože takové doplňky dnes pořídíte za pár stovek. Na auto si však nemůžete dát cokoliv a policie to může kontrolovat. Světla pro denní svícení totiž mají jasné označení. „Jsou to písmena RL nebo DRL s určitým číselným kódem. Důležité je, aby byla světla na denní svícení správně propojena: měla by fungovat tak, že při rozsvícení světel potkávacích nebo dálkových by měla zhasnout. Vylučuje se jejich současné svícení,“ vysvětluje policistka Iva Ježková z Hradce Králové.
Policistům stačí pouhé podezření na to, že světla neodpovídají předpisu. „Řešením je podezřelého přestupce oznámit. Samozřejmě nejlepší je k tomu pořídit fotodokumentaci. Oznámením se to postoupí na správní orgán a na něm potom záleží následné vyřešení,“ popisuje policista Miroslav Boušek z pražské dopravky.
Bohužel, policista dnes neví, co s tím správní orgán udělá, a tak řidič leckdy vesele jezdí dál. K účinnějšímu řešení však dnes policie nemá na rozdíl od minulosti pravomoci. „Měli bychom vycházet z toho, že jde o neodbornou montáž neschválených světel na vozidlo. Pokud policista nabude podezření, že jde o tento případ, nabízí se jedna z možností: odebrat na místě osvědčení o registraci motorového vozidla a tím donutit řidiče k nápravě.“
Dodatečná montáž světel pro denní svícení v podobě LED pásků sice na první pohled vypadá jednoduše, ale u novějších aut by ji vždy měl provádět odborný servis nebo alespoň dostatečně zkušený autoelektrikář. Nejde jen o už zmíněné správné zapojení, ale nesprávné zapojení může způsobit problémy s celou elektroinstalací včetně řídících jednotek, kterých dnes auta mají i několik.
Nesprávně namontovaná světla poznáme na první pohled jednoduše. „Dá se říct, že jakékoliv světlo pro denní svícení musí být umístěno nejméně 25 a nejvýše 150 centimetrů nad vozovkou. V tomto rozmezí se může jednat o legální světla, jinak legální nejsou,“ konstatuje základní podmínky pro dodatečnou montáž právník Jan Kněžínek.
Měli bychom mít na paměti, že nejde jen o to naplnit literu zákona a mít na autě nějaká světla, která prostě nějak svítí. Ono nesprávně svítící auto se špatně namontovanými a leckdy i neschválenými světly je nezpůsobilé provozu a tady se můžete v případě nehody dostat do křížku s pojišťovnou. Ta za vás totiž sice případnou škodu vyplatí z povinného ručení, ale okamžitě tyto peníze může vymáhat po vás.