Aleš Loprais: druhé místo v etapě nic neznamená
Kategorie kamiónů je na letošní rallye Dakar zatím dost vyrovnaná. Po odjetých třech tisících kilometrech územím Argentiny napočítáte mezi prvním a pátým rozdíl pouhých 22 minut. Navíc ve včerejší páté etapě z Chilecita do Fiambaly dělilo našeho Aleše Lopraise pouhých 14 sekund od etapového vítězství.
Nakonec skončil druhý a v celkovém pořadí mu patří čtvrtá příčka s malým odstupem na vedoucího Nizozemce Do Rooye s ivecem. Pátou etapu si Aleš Loprais opravdu užil.
„Byla to první etapa, která se mi líbila. Důvod je jednoduchý. Na trati se neprášilo, takže byla konečně dobrá viditelnost. Ve srovnání s předchozími dny to bylo jednodušší a nemuselo se jet tak na riziko. Na prašných cestách jsem raději nepředjížděl, protože vím, že to může stát i celý závod. Druhé místo v dnešní rychlostní zkoušce i naše průběžná čtvrtá příčka nic neznamená. Jsme teprve na začátku,“ řekl Loprais v rozhovoru s reportérem Janem Říhou přímo na rallye Dakar.
Jak bys zhodnotil argentinskou části letošní rallye Dakar?
„Letošní ročník je extrémně náročný hlavně kvůli silné konkurenci. Je tu velký holandský tým se zkušenými jezdci, dále tým Kamaz, který je teď sice za námi, ale to ještě nic neznamená. Závod se jede rallyovým stylem, na hraně, takže stačí jeden defekt a náskok je pryč. Technika trpí a my s ní – ještě že tu je s námi fyzioterapeut, jinak bychom to asi nezvládli. Trať mi místy přijde těžší než v minulém ročníku, ale o ni zase až tak nejde.“
Zkušený dakarský navigátor Josef Kalina vždycky říkal, že v první polovině závodu se ničí technika a ve druhé se závod vyhrává. Souhlasil bys s tím i v souvislosti s letošním ročníkem, byť jsme teprve v první třetině závodu?
„Říká se, že kdo to dotáhne do volného dne, dojede i do cíle. Z vlastní zkušenosti to však potvrdit nemohu, protože v loňském ročníku jsme po poruše turbodmychadla museli odstoupit v deváté etapě z druhého místa. Hodnotit to tedy budu raději až po dojezdu do cíle.“
Letos s tebou jede v kabině nový navigátor Michal Ernst, zkušený rallyový jezdec. Jak vám jde spolupráce?
„V průběhu prvních tří etap jsme se potřebovali trochu sehrát, to se týkalo i mého palubního mechanika Petra Almášiho. Myslím si, že tým je složený dobře, protože všechno zatím funguje skvěle. Nechci to však zakřiknout.“
Jak si zatím vede tvoje nová Tatra Jamal na rallye Dakar?
„Princezna je na tom velmi dobře, zatím závod zvládá slušně, ale našli jsme na ní určité technické nuance, které jsou potřeba do budoucna změnit. Teď to však není nutné, to bude na pořadu až na novém autě nebo při inovaci toho stávajícího. Dakar je obrovský test pro techniku, ale věřím, že zajedeme slušný výsledek,“ uzavírá Aleš Loprais.