Co se zaplavenými auty?

5. červen 2013

Povodně napáchaly škody za miliardy korun. V případě náhrady škody bude pro spoustu lidí rozhodující, zda byli pojištěni. Na řadě míst bylo ovšem překvapující, nakolik někteří riskovali svůj majetek. Třeba svá auta.

Jen pár desítek metrů od Elsnicova náměstí v Praze 8 běží naplno čerpadla, přesto pouze o několik metrů dál stojí první zaparkovaná vozidla od Zenklovy ulice až po Balabenku. Vozidel jsou stovky, ne-li tisíce. To i přesto, že byli lidé varováni, aby si svá auta odvezli do bezpečí.

„Policisté z městské a státní policie obcházeli občany s tím, že informovali o dobrovolné evakuaci. Občanům bylo doporučeno si svá vozidla přeparkovat.“ Právě proto i místní překvapilo, kolik lidí na tohle varování nedalo.

Čtěte také

„Nevím, myslím, že je to chyba lidí – poslouchají rádio, poslouchají předpověď počasí a znají to tady, tak by to měli vědět. Svoje auto mám havarijně pojištěné, ale asi ne proti povodni.“ To je ale mýlka, v dnešní době drtivá většina havarijních pojistek takzvané živly obsahuje.

„V poslední době některé pojišťovny nabízejí živelní škody jako připojištění v rámci povinného ručení,“ popisuje Jana Ackermanová z České asociace pojišťoven. Dnes už také pojišťovny zpravidla nerozlišují mezi zaplavením a zatopením, což vzbudilo vlnu nevole při povodních před 11 lety.

„Většina pojišťoven tato rizika spojila – když mají záplavu, mají také povodeň a naopak. Vzniklo to právě po událostech v roce 2002,“ dodává Jana Ackermanová.

První, co tedy musíme udělat, je spojit se se svojí pojišťovnou a poradit se co dál. „Je to trošku zrádné, protože když likvidujete škodu z nabouraného auta, máte hned po tisícině vteřiny jasné, že jde o zničený vůz. V případně povodní nevíte, jestli je vůz zničený a jak je zničený. Obecná rada by měla znít: takové auto rozhodně nezkoušet nastartovat, pokud voda nebylo pouze po prahy, a zavolat odborníky, aby se podívali a prohlédli vůz,“ popisuje nám u rozvodněné Vltavy Václav Bálek z pojišťovny Allianz.

Čtěte také

Co bude s naším autem dál, záleží na tom, nakolik bylo zaplaveno. „Obecně by se dalo říct, že pokud je voda nad sedák, nevyplatí se vůz opravovat a tím pádem má statut totální škody. Je to však případ od případu,“ vysvětluje Václav Bálek.

Řada lidí si ovšem auto poničila sama, když se snažila projet někudy, kudy se valila voda. „To je velmi nebezpečné, a pokud to nebyla nahodilost, tak s tím pravděpodobně bude mít motorista problém – pokud viděl vodu, zkoušel třeba projet a utopil auto, je to úplně jiná kategorie, než když mu voda auto zatopila, a on nemohl nic dělat."

V takovém případě můžete na případnou pojistku a náhradu škody prakticky zapomenout. Kromě případů, kdy se voda objevila neočekávaně, tedy v prvních hodinách povodní.

autor: pgj
Spustit audio