Jezdíte s rukou na řadicí páce? Ničíte si převodovku
Přestože pro většinu z nás auto dávno není žádnou „extra záležitostí" a podle toho se k němu chováme, stále platí, že zároveň existuje dost řidičů, kteří se o auto pečlivě starají. Takové šoféry může překvapit, že autu mohou uškodit i zdánlivé banality. Třeba ruka na řadicí páce.
Jestli si myslíte, že svůj vůz zvládnete hravě ovládat jen jednou rukou, máte samozřejmě pravdu. Auto se dá řídit třeba koleny – otázka je, jak rychle a obratně takový řidič zareaguje, když potřebuje udělat rychlý úhybný manévr – třeba kvůli chybějícímu poklopu od kanálu, dítěti, zvířeti nebo autu v protisměru. Ale zpátky k ruce, kterou řada šoférů nechává za jízdy odloženou na řadicí páce.
„Není to otázka pouze samotné bezpečnosti jízdy. Položení ruky na řadicí páku převodovce neuškodí, ale ne každý se dokáže vyvarovat toho, aby páku rukou mimovolně tlačil dopředu nebo dozadu. V ten okamžik totiž převodovce škodí,“ říká Bohuslav Novotný, který má na starosti vývoj převodovek ve společnosti Škoda Auto.
„Jedno ze základních pravidel, které by mohlo omezit životnost převodovky, je nedůsledné vyšlapování spojky při řazení – vnitřní díly spojky jsou potom enormně zatěžovány,“ varuje.
Pokud řadíte jedničku nebo zpátečku, je vhodné auto nejdřív zastavit. Zvlášť když je vůz v protipohybu – typicky to znamená, že brzdíte, už jedete jen velmi pomalu vpřed, a řadíte zpátečku. To byste ovšem dělat neměli. „Přesto, že převodovky jsou ošetřené při přeřazování na zpátečku, auto nejprve zastavte a potom zařaďte zpátečku.“
Oleje se dnes v převodovkách obvykle nemění. Tak jako většina dalších součástek vydrží na celou životnost vozu – tedy na 200 tisíc kilometrů. „Pokud převodovka nevykazuje znaky poškození, ani bych se do ní nedíval. Co funguje – na to nesahejte,“ doporučuje Bohuslav Novotný.
A závěrem tradiční téma pro diskuzi milovníků řízení – meziplyny. Z pohledu Bohuslava Novotného jsou zbytečné: „Ničemu tím nepomůžeme. Pouze v případě, že je převodovka zničená a nefungují synchrony.“
Ničemu neuškodí, ale ani nepomohou ti, kteří při řazení vynechávají rychlosti. „Záleží pouze na naturelu řidiče. Může se stát, že máte šestistupňovou převodovku, předjíždíte pomalejší vozidlo, vytočíte čtyřku až na pět tisíc otáček. Potom není problém, když přeřadíte rovnou na šestý rychlostní stupeň,“ říká dále šéf konstruktér převodovek.
V lepších autech se stále častěji objevují automatické převodovky. Jsou sice výrobně i servisně dražší, jenže při srovnání vozu s manuálem, řízeným typickým nevyškoleným řidičem, mají vozy s automatem nižší emise. A navíc je jízda s automatem pro mnoho lidí komfortnější.