Tesla X: další slíbený elektrický zázrak od Tesly

16. únor 2012

Americká automobilka Tesla, průkopnice elektromobilů, představila další elektromobil. Vypadá jako SUV, tedy jakýsi zženštilý džíp, ale prý nabídne prostor rodinného vozu, jízdní vlastnosti sporťáku a ještě k tomu bude jezdit jen na elektřinu. Otázkou však je, jestli se vůbec někdy dostane na silnici. S elektromobily a vůbec s přelomovými auty je totiž spojena řada obtíží, kvůli kterým se výroba odkládá.

Netýká se to jen automobilky Tesla, se kterou mimochodem pro její výjimečné technologie úzce spolupracují i takoví giganti, jako jsou Mercedes-Benz nebo Toyota. Také konkurenční Fisker měl se svým modelem Karma řadu problémů a z toho plynoucích zdržení.

Zpátky k Tesle. V Kalifornii představil šéf firmy Elon Musk novinku jménem model X. „S modelem X jsme stvořili vůz, který nabídne víc prostoru a funkcí než rodinné auto typu MPV. Má zároveň víc stylu než městské džípy typu SUV. Přitom nabídne lepší výkony než sporťák od Porsche, model 911 Carrera.“

Model X má totiž zrychlení z nuly na stovku za 4,4 sekundy, což je opravdu rychlejší než zmíněné Porsche 911. Proti němu je elektrická tesla také zcela nehlučná. Nehlučný však neznamená nepřehlédnutelný. Tesla X je typická stříbrná almara, jaké vídáme před papalášskými vilami. Rozměry vozu zatím nebyly zveřejněny, ale opticky auto nemá daleko k obrům typu Audi Q7 nebo Mercedes GL.

Atraktivní křídlové dveře už i ve vozech typu SUV

Na rozdíl od všech ostatních SUV má model X netradiční otevírání dveří směrem vzhůru. „Říkáme jim dveře falcon wings – sokolí křídla. Otevírají se elektricky na pantech ve střeše. Když se otevřou, zakusují se hluboko do střechy a zároveň nad nastupujícími tvoří jakýsi přístřešek. Cestujícím se navíc dobře nasedá, protože se nemusí krčit ani ohýbat,“ říká Elon Musk.

Šéf firmy je na netradiční dveře pyšný. U konkurence najdete něco takového jen u sportovního Mercedesu SLS. Zbytek firem toto řešení zavrhuje jako příliš nákladné. U vysokého SUV bude problém v podzemních garážích, dveře se totiž zvedají vysoko nad střechu už tak vysokého auta.

Tesla X nabídne tři řady sedaček včetně velkého kufru. „Vozidlo je praktické. Když posadíte do vozu typu SUV nebo MPV sedm pasažérů, už nemáte kam dát zavazadla. Ale vidíte ten prostor tady? A to není všechno. Protože vpředu není benzínový motor, je další prostor pro zavazadla i vpředu,“ chlubí se Elon Musk.

Dále se dozvídáme, že model X bude mít pohon všech kol a že v závislosti na kapacitě akumulátorů i výbavě bude stát od 50 do 90 tisíc dolarů, v přepočtu od miliónu do miliónu a tři čtvrtě korun. Dodejme, že přepočet na koruny nemá příliš význam, protože v Americe jsou auta dramaticky levnější. S nejsilnějšími 85kWh akumulátory ujede 90kilometrovou rychlostí téměř pět set kilometrů.

Auto už si zájemci mohou objednávat, zahájení prodejů slibuje firma na jaře 2014. My jsme v Motožurnálu zvědaví, jak to s termínem nakonec dopadne. Ještě víc nás zajímá, jestli firma letos skutečně začne prodávat svůj sedan s názvem S s výtečným pětisetkilometrovým dojezdem. Výroba už byla několikrát odložena.

autor: pek
Spustit audio