Tesla X: další slíbený elektrický zázrak od Tesly
Americká automobilka Tesla, průkopnice elektromobilů, představila další elektromobil. Vypadá jako SUV, tedy jakýsi zženštilý džíp, ale prý nabídne prostor rodinného vozu, jízdní vlastnosti sporťáku a ještě k tomu bude jezdit jen na elektřinu. Otázkou však je, jestli se vůbec někdy dostane na silnici. S elektromobily a vůbec s přelomovými auty je totiž spojena řada obtíží, kvůli kterým se výroba odkládá.
Netýká se to jen automobilky Tesla, se kterou mimochodem pro její výjimečné technologie úzce spolupracují i takoví giganti, jako jsou Mercedes-Benz nebo Toyota. Také konkurenční Fisker měl se svým modelem Karma řadu problémů a z toho plynoucích zdržení.
Zpátky k Tesle. V Kalifornii představil šéf firmy Elon Musk novinku jménem model X. „S modelem X jsme stvořili vůz, který nabídne víc prostoru a funkcí než rodinné auto typu MPV. Má zároveň víc stylu než městské džípy typu SUV. Přitom nabídne lepší výkony než sporťák od Porsche, model 911 Carrera.“
Model X má totiž zrychlení z nuly na stovku za 4,4 sekundy, což je opravdu rychlejší než zmíněné Porsche 911. Proti němu je elektrická tesla také zcela nehlučná. Nehlučný však neznamená nepřehlédnutelný. Tesla X je typická stříbrná almara, jaké vídáme před papalášskými vilami. Rozměry vozu zatím nebyly zveřejněny, ale opticky auto nemá daleko k obrům typu Audi Q7 nebo Mercedes GL.
Atraktivní křídlové dveře už i ve vozech typu SUV
Na rozdíl od všech ostatních SUV má model X netradiční otevírání dveří směrem vzhůru. „Říkáme jim dveře falcon wings – sokolí křídla. Otevírají se elektricky na pantech ve střeše. Když se otevřou, zakusují se hluboko do střechy a zároveň nad nastupujícími tvoří jakýsi přístřešek. Cestujícím se navíc dobře nasedá, protože se nemusí krčit ani ohýbat,“ říká Elon Musk.
Šéf firmy je na netradiční dveře pyšný. U konkurence najdete něco takového jen u sportovního Mercedesu SLS. Zbytek firem toto řešení zavrhuje jako příliš nákladné. U vysokého SUV bude problém v podzemních garážích, dveře se totiž zvedají vysoko nad střechu už tak vysokého auta.
Tesla X nabídne tři řady sedaček včetně velkého kufru. „Vozidlo je praktické. Když posadíte do vozu typu SUV nebo MPV sedm pasažérů, už nemáte kam dát zavazadla. Ale vidíte ten prostor tady? A to není všechno. Protože vpředu není benzínový motor, je další prostor pro zavazadla i vpředu,“ chlubí se Elon Musk.
Dále se dozvídáme, že model X bude mít pohon všech kol a že v závislosti na kapacitě akumulátorů i výbavě bude stát od 50 do 90 tisíc dolarů, v přepočtu od miliónu do miliónu a tři čtvrtě korun. Dodejme, že přepočet na koruny nemá příliš význam, protože v Americe jsou auta dramaticky levnější. S nejsilnějšími 85kWh akumulátory ujede 90kilometrovou rychlostí téměř pět set kilometrů.
Auto už si zájemci mohou objednávat, zahájení prodejů slibuje firma na jaře 2014. My jsme v Motožurnálu zvědaví, jak to s termínem nakonec dopadne. Ještě víc nás zajímá, jestli firma letos skutečně začne prodávat svůj sedan s názvem S s výtečným pětisetkilometrovým dojezdem. Výroba už byla několikrát odložena.