Tlak v pneu? Neřeším
Jak často kontrolujte tlak v pneumatikách? A kontrolujete ho vůbec? I když věříme, že naše webové stránky čtou "uvědomělí motoristé", tak řada z vás - ruku na srdce - pokládá kontrolu tlaku za zbytečnou. Přitom tlak má vliv nejen na spotřebu auta, ale také na jeho jízdní vlastnosti a měli bychom ho jednou za 2-3 týdny přeměřit. Pokud si tohle to všechno uvědomujete a přesto ve vás lenost vítězí, přečtěte si náš tip.
Ti z vás, kteří mají drahé auto, najdou možná v nabídce svého palubního počítače i kontrolu tlaku v jednotlivých pneumatikách. Zatím ovšem nejde o funkci úplně běžnou - je spojená spíš s pneumatikami typu run-flat, na kterých se dát jet i po defektu. Proč o tom mluvíme? Protože na brněnském autosalónu jsme minulý týden narazili na zajímavou věc, která může usnadnit práci i tomu, kdo má pneumatiky klasické a jeho auto nepatří k těm nejluxusnějším typům. Víc už Filip Petschke ze STUALARMU
"Je to systém pro měření tlaku a teploty v pneumatice. Funguje to na bezdrátovém principu, kdy se uvnitř kola namontují bezdrátová čidla, která vysílají signál do palubní jednotky umístěné třeba na palubní desce automobilu."
Celé zařízení se skládá ze 4 případně 6 nebo 8 speciálních ventilků s vysílači - záleží na počtu kol - a jednoho přijímače v kabině.
"Palubní jednotku si můžete umístit na libovolné místo, někde v zorném poli. Montáž je velmi jednoduchá: buď systém napojíte na elektrický obvod auta nebo máte možnost zapojit systém pomocí kabelu do zapalovače. To potom zvládne i běžný uživatel."
Co ale doma nezvládnete, je výměna ventilků. A to proto, že se vám nikdy nepodaří kolo v pořádně vyvážit.
"Nejnáročnější je montáž čidel, kterou je nutno provést v pneuservisu. Musí se sundat pneumatiky, vyměnit staré ventilky za nové s vysílačem a znovu kolo vyvážit. Všechny 4 kola se dají udělat zhruba na hodinu."
Ti, kteří se bojí, že by museli platit extra peníze při každém dalším přezouvání, mohou zůstat v klidu - ventilky v kole totiž nějakou dobu vydrží.
"Životnost je odhadem 5 let. Potom se nemění baterie, ale rovnou celá čidla."
To vás ale bude stát asi 2 500 korun, což je necelá polovina pořizovací ceny celého systému. K ní ještě ale musíte připočítat hodinu práce v pneuservisu. Kvůli relativně vysokým pořizovacím nákladům nás zajímalo, jestli se to nedá z kol snadno ukrást.
"Ukrást to nelze, protože část vysílače je namontovaná zevnitř pneumatiky a zvenku je vidět pouze klasický ventilek. To znamená, že bez demontování celého kola to nejde vyndat."
Jestli vás náš tip zaujal, podívejte se do svého obchodu s motoristickými potřebami. Na trhu je několik systému, které dokáží hlídat tlak a teplotu vzduchu v pneumatice za vás. Pokud vám ceny připadají vysoké, pak musíte dál ohýbat záda k pneumatikám alespoň jednou za 3 týdny.