Nedělejte z auta kozu

10. červen 2008

Je poměrně hodně lidí, kteří se nespokojí s tím, jak bylo jejich auto vyrobeno. Proto se rozhodnou ho upravit. Mezi ty nejoblíbenější patří úpravy podvozku. Důvodem bývá především snaha zlepšit jízdní vlastnosti. Ale jako všechno, má to svá ale. Nejde totiž jen tak bez rozmyslu cokoli změnit.

V případě tak složité věci, jakou auto bezesporu je, platí více než kde jinde, že všechno souvisí se vším.

"Měli byste mít na paměti, že stejně jako motor, tak i podvozek je dnes poměrně komplikovaná záležitost. Pryč jsou doby listových pružin, které se dokázali utlumit sami o sebe a tudíž nebyl problém s jejich výměnou," vysvětluje Petr Kunzl z firmy BOSCH.

V případě tlumení se jedná o dva spolu související komponenty, tedy tlumiče a pružiny.

"Jeden bez druhého nemůže na vozidle uspokojivě fungovat, oba dva totiž spolupracují. Pokud tedy změním charakteristiku jednoho, musím počítat s tím, že druhý komponent bude charakteristiku měněného komponentu ovlivňovat. Když například nasadím na vůz tvrdý sportovní tlumič a nechám tam pružiny, které odpovídají spíše komfortnější charakteristice jízdy, nedočkám se nijak výrazného zlepšení jízdních vlastností, protože jednotlivé díly podvozku se budou tak zvaně hádat."

V mnoha případech pak jízdní vlastnosti spíše zhoršíme a auto, jak se říká, bude skákat jako koza. Další oblíbenou úpravou je snaha o zlepšení účinku brzd. Někdo se například rozhodne vyměnit zadní bubnové za kotoučové. I tady jsme ale svým způsobem omezeni.

"Výměna zadních bubnových brzd za kotoučové se dá celkem jednoduše vyřešit v případě, že mám k dispozici komplet celého uchycení kola nebo zadní nápravy s vozidlem typově shodným, nicméně například z vyšší výkonové varianty."

Ani při úpravě brzd bychom neměli být zbytečně naivní.

"Představa, že dokážu bez jakéhokoliv rizika změnit charakteristiku brzd jen tím, že změním konkrétní komponenty nebo jejich rozměr, s realitou nemá nic společného. Znamená to zásah i do brzdových třmenů a také celého brzdového systému."

Přesto něco pro své brzdy udělat můžeme.

"Nejjednodušší, co mohu pro své brzdy udělat, je využít speciální brzdové materiály od renomovaných výrobců, ať už brzdové obložení nebo speciální brzdové kotouče. Ale zase nečekejte, že dojde k obrovské změně charakteristiky brzd, to není možné."

Kromě jiného bychom měli také mít na paměti, že brzdy se musí dostatečně chladit. To je důležité při výměně brzdového kotouče za větší. Stejně je ale lepší jak v případě úprav podvozku, tak brzd, svěřit naše auto odborníkům.

autor: pgj
Spustit audio