Kontrolujete tlak v pneumatikách?
V těchto dnech se neustále mluví o nutnosti přezout auto na zimní pneumatiky, ale jen málokdo si přitom vzpomene na základní věc, kterou bychom měli dělat bez ohledu na roční období - kontrolovat tlak v pneumatikách. Podle výsledků naší internetové ankety to totiž 7 procent řidičů nedělá vůbec, většina - 65 procent hlasujících - se k pneumatikám sehne občas, zatímco zbývajících 28 procent respondentů kontroluje nahuštění pneumatik každý měsíc. Zřejmě si uvědomují, jak je z bezpečnostního hlediska pro ně důležité mít správně nafouknuté pneumatiky.
"Ideální je jednou za čtrnáct dní nebo i jednou za dvě vyjeté nádrže zkontrolovat tlak. Má to velký vliv na jízdní vlastnosti, auto může být najednou přetáčivé nebo naopak nedotáčivé," konstatuje odborník na bezpečnou jízdu Jan Pechout z Besipu.
Podhuštěné pneumatiky totiž prodlužují brzdou dráhu a auto je hůře ovladatelné.
"Pokud nejsou stejně nahuštěné pneumatiky na každé straně vozu, tak auto při brzdění dělá oblouk - to prodlužuje brzdnou dráhu, řidič musí auto vracet do stopy a celá situace je tak mnohem komplikovanější."
A přitom pravidelná kontrola tlaku pneumatik je v podstatě ta nejjednodušší věc, kterou můžeme pro bezpečnou jízdu udělat. Téměř na každé čerpací stanice je kompresor, kde si bezplatně můžeme dofouknout pneumatiky. Na jaký tlak se dočteme v návodu auta, u těch modernějších je to napsáno na víčku palivové nádrže.
"Huštění je základ pneumatikářů, protože podhušťováním se značně mění valivý odpor a zvedá spotřeba. Jestliže podhustíte pneumatiku o přibližně dvacet procent, může vlivem rotace docházet k nadměrnému zahřívání a následně k destrukci pláště. Tlak v pneumatikách je opravdu důležitý i z hlediska bezpečnosti," zdůrazňuje Aleš Langer z Barum Continental.
Ale to není vše, správné huštění ovlivňuje nejen bezpečnost a spotřebu.
"Pokud máte nevhodně nahuštěné pneumatiky, tak životnost plášťů se podstatně zkracuje. Lepší je pneumatiky spíš o trochu přehustit, než jezdit na podhuštěných."
Neměli bychom zapomínat, že tlak v pneumatice klesá, i když s autem nejezdíme. Nejen proto je ale někdy těžké uvědomit si, že pneumatiky je potřeba dohustit.
"Ono to dneska na moderních pneumatikách ani není vidět. Jsou široké a nízkoprofilové, takže si vůbec nemusíte všimnout, že tam chybí půl atmosféry. Ve srovnání se staršími pneumatikami jsou navíc nebezpečnější právě proto, že jsou bezdušové. Pokud se s podhuštěnou gumou dostanete do nějaké krizové situace, stačí zavadit o kanál, dojde k náhlému úniku vzduchu a vůz může skončit i převrácen na střeše. U starých gum bylo špatné nahuštění vidět na první pohled."
V budoucnu by se ale i pneumatiky mohly samy hlásit o dofouknutí, už teď mají například pneumatiky Run flat systém monitorování tlaku a pneumatikářské společnosti vyvíjejí čidla i pro ostatní pneumatiky.