Voda + brzdovka = nezastavíš
Když se rozjedeme, potřebujeme také nějak zastavit, a to bezpečně. K tomu nám slouží brzdy, to snad ví každý. Mnozí ale jejich stav podceňují. Nejde totiž jen o to, že brzdové destičky, kotouče i další jejich součásti se opotřebovávají. Praskne-li nám takzvané prasátko, pak si zpravidla vytékající kapaliny všimneme, navíc auto začne hůře brzdit. Bezpečné zastavení ale ovlivňuje i stav samotné brzdové kapaliny, která jednoduše stárne. Může pak nastat situace, kdy při opakovaném brzdění začne vařit a auto se stane nebezpečné nejen pro jeho posádku.
Brzdovou kapalinu bychom měli nechat kontrolovat pravidelně.
"Buďte se to dělá speciálními jakoby tužkami, na kterých jsou tři světýlka - červené, žluté a zelené. Zelené - je v pořádku, žluté - kapalina obsahuje víc jak jedno procento vody, a červené - to už je velmi špatné, kapalina obsahuje víc jak dvě až tři procenta vody. Jinak je na to přesný přístroj, který měří kapalinu v bodu varu a díky tomu přesně změří, kolik procent vody je v brzdové kapalině," vysvětluje Milan Mika z Bosch Car Service.
Měli bychom vždy dodržet patřičný interval výměny.
"Brzdová kapalina by se měla pravidelně vyměňovat každé dva roky. Když ale někdo nechá třeba otevřenou nádobku nebo dolije zvětralou brzdovou kapalinu, může ji znehodnotit za dva nebo tři měsíce po výměně."
Důležité je doplňovat nebo měnit vždy brzdovou kapalinu předepsanou výrobcem vozidla.
"Každé vozidlo má předepsanou určitou kvalitu brzdové kapaliny. Většina má DOT3, takže do těchto aut nemohu nalít kapalinu DOT4, protože by mohlo dojít k poruše těsnosti celého brzdového systému."
A obráceně, čím nižší kategorie, tím nižší kvalita brzdové kapaliny. Tu si, především majitelé starších aut, znehodnocují často sami, a to když například zbytečně dlouho nebo příliš často otevírají samotnou nádobku.
"Automaticky absorbuje veškerou vlhkost ze vzduch, a tím pádem brzdovou kapalinu naprosto znehodnotíme. Stejné je to když nádobku z kapalinou necháme neuzavřenou někde v garáži."
Voda je pro brzdovou kapalinu nepřítelem číslo jedna. Při delším brzdění a zahřátí totiž kapalina ztrácí své vlastnosti.
"Vypadá to stejně tak, jako by to bylo zavzdušněné, vznikají tam bublinky a brzdy jsou neúčinné. Navíc po delší době vyreznou brzdové válečky, brzdiče a odchází i brzdový válec."
To se nám i při následném doplnění nové kapaliny může prodražit.
"Při následné výměně za novou kapalinu, která je určitě víc agresivní, se to projeví tak, že určité těsnící elementy povolí, začnou téct například brzdová prasátka, válečky, pumpy a tak dále," vyjmenovává Milan Mika.
A my budeme muset nechat zrezlé díly vyměnit, což nám zbytečně vytáhne peníze z kapsy.