Clona, nebo fólie?
Když se řekne automobilová sluneční clona, většinou si představíme cosi barevného s přísavkou uprostřed. Dále víme, že to stojí asi tak 30 korun a jsou toho plné supermarkety. Jenže pokud jste estéty, nejspíš ohrnete nad takovým řešením nos.
Možná by se mohlo zdát, že v dobách, kdy má většina aut klimatizaci, už nejsou autoclony potřeba. Ovšem není to tak úplně pravda. Pod slunečními paprsky se totiž nespí zrovna nejlépe, a nezáleží na tom, že interiér máte jinak příjemně temperovaný. Rodiny s dětmi, a nejen ony, proto sluneční clony vítají.
„Stejně jako si mnoho lidí dává autofólie na skla, aby jejich vůz vypadal lépe, podobnou funkci plní i autoclony,“ říká Roman Binder ze serveru Autoclony.cz.
Jenž ne ty univerzální. Existují i speciální vyrobené na míru daného auta a právě ty kromě pronikání sluníčka do interiéru řeší vzhled - což je nejčastější důvod, proč si někteří z nás nechají ztmavit okna fóliemi. Na rozdíl od nich jdou však autoclony z vozu vytáhnout. „Tato možnost přijde vhod v případě, že vůz prodáváte, máte firemní vůz nebo auto na leasing, kdy se musíte majitele ptát na jakékoliv dodatečné montáže.“
Samotná instalace autoclon je proti ztmavování fóliemi snazší a nikdy nebudete na štíru s předpisy. „Clony jsou na úrovni držáku na mobil anebo vůní do auta. Nejsou pevně spojeny s karoserií auta, proto není potřeba homologace.“
Bohužel, na rozdíl od fólií, nejsou sluneční clony univerzální. Například majitelé japonských aut si je nepořídí, i kdyby sebevíc chtěli.
„Každá clona je určena pro konkrétní typ auta. V nabídce jsou clony pro vozy značek Škoda, Audi, Volkswagen a Ford - tady se jedná o pokrytí téměř celé modelové řady. Dále jsou v nabídce autoclony pro auta značek Fiat a Suzuki, ale tady se jedná pouze o některé modely.“
Jenže i kdybyste měli auto, na které se zmiňované clony vyrábějí, nejásejte. Nejde totiž o žádnou lidovou záležitost.Clony jsou totiž „made in Germany“.
„Cena ve srovnání s autofóliemi je o něco vyšší. Nemůžeme to však srovnávat s clonami s přísavkou, které se dají pořídit na čerpací stanici za padesát korun.“
Co to znamená konkrétně? Pětidílná sada s clonami na sklo kufru, jeho okénka a okénka k zadním sedačkám - tedy typicky případ Škody Fabia nebo Octavia ve verzi kombi - se pohybuje kolem šesti tisíc korun.
„Materiál je testovaný na odolnost proti světlu, takže nedojde k vyšisování barev. Vzhledem k tomu, že clony jsou používány v automobilovém průmyslu, výrobce dbá na to, aby byly vyrobeny z nehořlavého materiálu,“ uzavírá Roman Binder.
Známkou kvality je nejspíš i to, že se tyto autoclony objevují také přímo v originální příplatkové výbavě automobilek.