Proč platit za benzín, když je vzduch zdarma
Kdo by nechtěl něco zadarmo? Navíc, když nám to může nějakou tu korunu ušetřit. Proto je s podivem, že jsme líní vzduch, kterého je okolo nás zatím stále dostatek, nafoukat do našich pneumatik. Jeho množství totiž přímo souvisí nejen s tím, za kolik jezdíme, ale i s tím, kdy budeme muset koupit nové obutí. A teď nemáme na mysli vaši obuv.
Správný tlak v pneumatikách přímo souvisí nejen s bezpečností, ale i s ekonomikou provozu. Nesprávný tlak, ať už vyšší, nebo nižší, znamená, že nemůžeme využít všech vlastností pneumatiky. Příliš tvrdá se chová, lidově řečeno, jako puk a na silnici nás příliš nepodrží. Naopak příliš měkká zase prodražuje provoz. Platí totiž jednoznačné pravidlo.
„S nižším tlakem v pneumatikách vzrůstá valivý odpor,“ konstatuje Milan Ernest ze společnosti Bosch a jeho slova rozvádí Aleš Langer z firmy Barum Continental. „Podhusťováním se značně mění valivý odpor a zvedá spotřeba, takže pokud by někdo chtěl uspořit pět nebo deset procent na valivém odporu a podhustil by pneumatiku o 15 procent, úsporu by zcela degradoval a naopak by mohl mít ještě horší spotřebu než předtím.“
Při nízkém tlaku se tak zvětšuje otisk pneumatiky, která se víc zahřívá, a tím pádem se také rychleji opotřebovává. „Pokud dojde k podhuštění pneumatiky o víc než dvacet procent, může vlivem rotace docházet k vysokému zahřívání a rychlé destrukci pláště,“ dodává Aleš Langer. A místo vzduchu zdarma pak budete muset koupit novou pneumatiku, pravděpodobněji hned celou sadu.
Tlak bychom tedy měli kontrolovat minimálně každých čtrnáct dní, bez ohledu na to, kolik najedeme kilometrů. Postupem času totiž klesá, a to i přestože může být pneumatika i ráfek v sebelepším stavu. „Vzduch prostupuje přímo přes póry pneumatiky, přičemž závisí na jejím stáří a také na počasí. Vzduch může dále unikat také přes vadný ventil a naražený ráfek nebo při přejezdu nerovností,“ vysvětluje Jaroslav Třetina ze společnosti Bridgestone.
Hodnoty správného tlaku pro dané pneumatiky najdeme zpravidla na sloupku dveří nebo na víčku nádrže. Otázkou pak je, kdy měřit a foukat? „Doporučený tlak stanovený zpravidla výrobcem automobilu se počítá u studené pneumatiky, takže doporučujeme měřit tlak zásadně před jízdou. Dopředu už je samozřejmě počítáno s nárůstem tlaku vlivem provozního zahřátí pneumatik,“ uzavírá Jaroslav Třetina.
Měli bychom také rozlišovat - přesně jak je to uvedeno v návodu pro správné huštění - míru zatížení auta. Je rozdíl, zda jedeme sami, ve dvou, nebo v pěti lidech a s plně naloženým autem.