Kdo vám zaplatí škodu po kroupách?

24. srpen 2010

Patříte k těm, kterým kroupy minulou neděli poničily auto? A už vám škodu odhadli odborníci? Pokud ne, připravte se na nejhorší! V řadě případů jde totiž o takzvanou škodu totální. Naprosto běžně se rozpočty oprav pohybují kolem 60 až 80 tisíc korun, což je dnes zhruba pořizovací cena deset let staré ojetiny.

Tak silné krupobití, které se prohnalo nad hlavním městem, odborníci nepamatují. „Na jedné střeše jsme byli schopni napočítat čtyři sta důlku o velikosti víc než 40 milimetrů v průměru. To už se blíži hranici, kdy se dá promáčklina opravit bez poškození laku, nebo kdy lze vůz uvést do původního stavu,“ říká Ondřej Coufal, specialista na opravy po kroupách.

Pavel Ronovský, specialista ze serveru Top-Pojištění.cz, popisuje, komu vlastně pojišťovna škody po krupobití zaplatí. „Škody z krupobití se likvidují primárně z havarijního pojištění. Dvě pojišťovny na českém trhu kryjí živelná rizika z připojištění u povinného ručení. Jedná se o pojišťovnu Kooperativa, která tuto možnost nabízí už několik let. Od loňského října nabízí možnost připojištění proti živelným pohromám také pojišťovna Uniqa.“

U Kooperativy jsou náhrady živelných škod v základu každého povinného ručení. Když tohle víme, nepodivíme se informaci, že právě tuto pojišťovnu budou stát kroupy v Praze nejvíc. „V tuto chvíli jsme už vyplatili několik set škod způsobených krupobitím řádově ve výši devíti miliónů korun,“ říká Milan Káňa z Kooperativy. Podle něj by se všichni poškození, kteří budou požadovat náhradu škody, měli co nejdřív obrátit na svou pojišťovnu.

Samotná realizace opravy pak není rozhodující. „Počítáme s tím, že škody, které budeme řešit rozpočtem, uzavřeme všechny do konce září. Protože víme, jaké je situace v autoservisech - některé autoservisy přijímají klienty až na období před Vánocemi - není problém z hlediska pojišťovny nechat škodu opravit až podle termínů v autoservisech. Ovšem klient tu škodu musí nahlásit.“

V některých případech je také možné, že se nic opravovat ani nebude. Ovšem i tak od Kooperativy nebo pojišťovny Uniqua dostane peníze i ze svého povinného ručení. To je velmi dobrá zpráva pro lidi, kteří mají hluboko do kapsy. Právě oni totiž většinou jezdí ve starších autech.

„Obecná cena například Opelu Astra z roku 1999 může být kolem 70 tisíc korun, cena vraku zůstane asi 20 tisíc korun, takže klient dostane vyplaceno 50 tisíc korun. Potom už je na rozhodnutí majitele, jestli auto nechá sešrotovat, prodá ho, nebo ho částečně opraví a bude ho i nadále používat.“

Je důležité také připomenout, že nahlášení škody po kroupách nemá žádný vliv na takzvané bonusy. „Do budoucna to může mít samozřejmě vliv na základní cenu produktů i na základní cenu pojistného, která se každý rok standardně zvyšuje o zhruba šest až deset procent,“ uvažuje Pavel Ronovský.

Také se dá spekulovat o tom, zda Kooperativa po této zkušenosti neoddělí připojištění na živelná rizika od obyčejného povinného ručení. Stejně tak se však může stát, že naopak další pojišťovny ucítí příležitost a svým klientů nabídnou možnost připlatit si za tento typ ochrany auta.

autor: pek
Spustit audio