Než koupíš čínu, mrkni i jinam
Motocykl už dávno neznamená pouhý dopravní prostředek. Pro většinu svých majitelů je motorka prostě něco víc - jde o objekt touhy, o hobby, o životní styl, za který motorkáři neváhají utrácet nemalé peníze. Platí to však i v době, kdy se automobilový průmysl potácí v problémech?
Platí i neplatí. Obojetnou odpověď osvětlí Vladimír Přibyl z motocyklové sekce Svazu dovozců automobilů: „Motorky byly vždy velkým barometrem ekonomické situace. Komerční značky zaznamenaly poměrně velký pokles, v případě čínských a japonských značek je to dokonce v rozmezí 40 až 50 procent. Mnoho zákazníků se přiklonilo k individualitě evropských značek, jako jsou Ducati, Triumph, KTM nebo Aprilia.“
I prodeje strojů těchto značek poklesly, ale podstatně méně než u zmiňovaných japonských nebo čínských značek. Významnou roli přece jen hrají peníze. Evropské stroje jsou totiž levné jako nikdy. „Z dlouhodobého pohledu česká koruna neustále posiluje, proto jsou ceny stále nižší. Například skútry, které se dřív prodávaly za 70 tisíc korun, dnes stojí 50 tisíc korun. Stejně tak stroje, za které jste dřív zaplatili 400 tisíc korun, dnes seženete za 300 nebo 280 tisíc korun,“ konstatuje Jaroslav Pištěk, zástupce značek Aprilia a Moto Guzzi.
A proto si řada kupujících, která původně o evropském stroji ani nesnila, za této situace raději „dopřeje“ víc stylu, tradice a image.
„V současné době se víc prosazují skupiny individuálních a dražších motocyklů, protože tyto stroje kupují většinou movitější lidé, kteří nejsou krizí zasaženi natolik, že by si museli odepřít koupi motorky. Skupina střední a nižší střední třídy, která kupuje levnější motocykly, důsledky ekonomické krize pocítila daleko víc,“ konstatuje Vladimír Přibyl.
Podle něj se však i šetřit musí s rozumem. Například od čínských strojů zrazuje, a to i přestože jejich ceny začínají na pouhých 20 tisících korun. „Jak vždycky říkám, nejsme tak bohatí, abychom si kupovali levné věci. Užitek někdy neodpovídá ani nízké pořizovací ceně.“
Jak dál Vladimír Přibyl upozorňuje, problémy bývají zejména s následným prodejem ojetých strojů a s jejich životností. „Domnívám se, že kdybychom motocykl nechali projít testem spolehlivosti po dvou nebo třech letech provozu, našli bychom obrovské rozdíly ve srovnání s klasickými komerčními značkami. Média se tomu však bohužel nevěnují, a proto je zákazník v jakési cenové euforii, kdy na tyto skutečnosti nehledí.“
Pokud tedy uvažujete o koupi motorky nebo skútru, využijte nepříznivé prodejní situace ve svůj prospěch. Až si prohlédnete a vyzkoušíte levné čínské stroje, zajděte se podívat i na modely renomovaných výrobců, přestože jste o nich možná původně vůbec neuvažovali. Hlavně dobře posuďte ceny, zpracování i servisní služby vzhledem k plánovanému využití svého stroje.