Musica Flora - Braniborské koncerty
První srpen 2007 je nazván Barokním dnem na Vltavě, jehož vrcholem bude večerní vysílání. Ve 20 hodin tu má svojí rozhlasovou premiéru nová kompletní nahrávka všech šesti Braniborských koncertů Johanna Sebastiana Bacha, jednoho z nejslavnějších a nejpozoruhodnějších děl barokní instrumentální hudby. Ve spolupráci s Českým rozhlasem natočil Braniborské koncerty soubor Musica Florea s uměleckým vedoucím Markem Štrynclem. Nová nahrávka zazní v rozhlasové premiéře ve středu 1.srpna ve 20.00 hod v rámci Barokního dne Českého rozhlasu 3 Vltava. Ve stejném okamžiku bude k dispozici zájemcům ke stažení ve formátech MP3 a Flac na internetové adrese www.rozhlas.cz/d-dur/download. Zde nalezente také několik zajímavých publicistických příspěvků k tomuto projektu.
Nová nahrávka Braniborských koncertů J.S. Bacha Braniborské koncerty jsou základním dílem barokního orchestrálního repertoáru. Je tedy zřejmé, že jsou i výzvou pro soubory, aby přispěly vlastním interpretačním názorem a naskytne -li se příležitost, aby pořídily nahrávku svého nastudování. První česká souborná nahrávka tohoto Bachova díla byla realizována souborem Ars rediviva s uměleckým vedoucím Milanem Munclingerem v roce 1965 pro vydavatelství Supraphon. Ve své době se jednalo o mimořádný počin už tehdy vedený snahou o moderní interpretační pojetí. Dlouhých čtyřicet let se pak v našich podmínkách nová kompletní nahrávka neobjevila. Záměr pořídit první rozhlasovou nahrávku byl tedy zcela na místě, zejména v podmínkách, kdy Musica Florea dozrála ze skupiny mladých hudebníků zaujatých pro tzv. autentickou interpretaci v přední soubor svého oboru respektovaný u nás i v zahraničí. Díky kompletnímu nastudování Braniborských koncertů pro koncertní vystoupení, na kterých se spolu se souborem Musica Florea a jeho uměleckým vedoucím Markem Štrynclem podílejí také vynikající zahraniční sólisté, mohl nabýt plán na kompletní nahrávku ve studiových podmínkách konkrétní podobu. Natáčení bylo realizováno v průběhu roku 2006 ve Studiu 1 Českého rozhlasu a zpracování nahrávky bylo dokončeno v lednu tohoto roku. Na jejím vzniku se podíleli hudební režisér Jiří Gemrot a zvukový mistr Jaroslav Vašíček. Tzv. "Braniborské koncerty" vznikly v době, kdy Johann Sebastian Bach působil jako kapelník köthensko-anhaltského knížete Leopolda, milovníka hudby a zdatného amatérského gambisty. Bylo to období, kdy se z Itálie šířily do evropských zemí nové formy instrumentální hudby. Také Bach se zájmem studoval italské podněty, více se věnoval instrumentální tvorbě, tak jak to vyžadovalo i jeho kapelnické působení a přispěl k rozvoji nových forem vlastním vkladem. Právě v köthenském období napsal řadu kompozic pro nejrůznější nástroje a Bachova díla patří k tomu nejlepšímu, co německá tvorba v tomto oboru přinesla. Braniborské koncerty nevznikly najednou, mají různé obsazení, jsou zjevně ovlivněny kompozicemi, které psal Bach už dříve pro svou köthenskou kapelu. Jak přesně došlo k zadání objednávky ze strany braniborského markraběte Christiana Ludwiga není jednoznačné. Když J.S.Bach odevzdal r. 1721 markraběti partitury, zněl jejich titul "Six Concerts avec plusieurs instruments..." (Šest koncertů pro různé nástroje), název "Braniborské koncerty" použil poprvé v 70.letech 19.století známý Bachův životopisec a badatel Philipp Spitta.
Nejposlouchanější
-
Případy Sherlocka Holmese, otce Browna, slečny Marplové a dalších anglických detektivů
-
Iva Pekárková: S orlem na zádech. Mimořádně silné příběhy novodobých otrokářů a jejich obětí
-
Povídky Hany Lundiakové, Magdaleny Platzové, Romana Szpuka a dalších současných českých spisovatelů
-
Fenomén Tolkien. Otec Hobita a Pána prstenů ani dnes nepřestává fascinovat tisíce čtenářů