Zvláštní čtyřstránkové číslo Tvaru
V souvislosti s upadající péčí o český jazyk a literaturu na školách a se zanedbatelnou podporou česky psané i do češtiny překládané literatury asi nepřekvapí, že literární periodika každý rok bojují o svou existenci a pracovat za symbolické nebo nulové honoráře se stalo normou.
Logice věci tedy možná odpovídá, že poslední letošní číslo literárního obtýdeníku Tvar, který už od roku 1990 fundovaně, originálně i s nadsázkou sleduje současnost i historii české literatury, zítra vyjde jen coby čtyřstránkové torzo. Proč 21. číslo Tvaru běžný tvar postrádá, na to Ivaně Myškové odpovídal šéfredaktor, básník Lubor Kasal.
Ze zvláštního čísla Tvaru:
"Považujeme za velmi nebezpečné odkazovat českou literaturu mezi vrtochy několika málo podivínů a doporučovat těm, kterým její osud leží na srdci, aby - když už si nemohou pomoci - holdovali svému "koníčku" ve volném čase a nezatěžovali tím ostatní daňové poplatníky."
"Zdá se, že literatura by skutečně mohla a měla být svědomím národa, a to svědomím černým. A patrně jím už je - a právě tak, jako se špatným svědomím, s ní také velká část českého národa nakládá: snaží se ji vytěsnit, případně zakrýt neškodnou náhražkou v podobě záplavy knih, které od důležitých otázek svědomí, soucitu, identity, smyslu, jazyka, atd. pozornost spíše odvracejí opět směrem ke konzumu, zábavě, utvrzování statu quo."
Z ankety K čemu je dobré číst literární časopisy?
"Literární časopis mi pomůže se v současné literatuře orientovat, dopřeje mi radost s některými autory souznít, s jinými polemizovat. Situace, kdy tyto časopisy musí žadonit o finanční pozornost MK, je kulturního národa nedůstojná." Hana Rásochová, projektantka
Nejposlouchanější
-
Eli Beneš: Nepatrná ztráta osamělosti. Oceňovaný debut současného českého spisovatele
-
Deník zloděje. Autobiografický příběh padlého anděla Jeana Geneta
-
Peter Karvaš: Sedm svědků. Detektivka ve hvězdném obsazení otevírá otázky po občanské odpovědnosti
-
Molière: Misantrop. Komedie o tom, jak je těžké mít rád lidi