Monografie fotografa Jana Svobody
Nedávno vydalo nakladatelství Torst ve spolupráci s Ministerstvem kultury České republiky ve své edici Fototorst v typickém čtvercovém formátu, který prosadila už v roce 1958 historička a teoretička fotografie Anna Fárová, monografii významného českého fotografa Jana Svobody.
Jan Svoboda se narodil v roce 1934, vyučil se modelérem porcelánu v porcelánce ve Staré roli a v padesátých letech vystudoval Vyšší školu uměleckého průmyslu v Praze. V letech 1957–1958 vzniká jeho první fotografický cyklus „100 pohledů na michelskou plynárnu“.
V téže době se seznamuje s dílem fotografa Josefa Sudka, které pro něj bylo zjevením a povzbuzením. V roce 1963 byl přijat za člena skupiny Máj a o rok později se zúčastnil její poslední výstavy v Galerii Nová síň pěti fotografiemi. Umírá v roce 1990.
Na otázku Karla Oujezdského, co Jan Svoboda pro českou fotografii druhé poloviny 20. století znamenal, odpovídá autor monografie, teoretik fotografie Pavel Vančát.
Nejposlouchanější
-
Eli Beneš: Nepatrná ztráta osamělosti. Oceňovaný debut současného českého spisovatele
-
Tennessee Williams: Skleněný zvěřinec. Hra o touze po štěstí, osudovém míjení a průsvitné duši
-
Iva Pekárková: S orlem na zádech. Mimořádně silné příběhy novodobých otrokářů a jejich obětí
-
Věra Procházková: Babylounská věž. Když klasická pohádka promluví po chodsku