Výběr toho nejlepšího z UMPRUM 2014
Výroční výstava Vysoké školy uměleckoprůmyslové s podtitulem „Vysoký čas spojování odlišeného a horlivého skládání do vrstev“ je ve Veletržním paláci přistupná do 15. března.
UMPRUM byla založena už v roce 1885 a po celou dobu své existence se řadí mezi naše nejvýznamnější vzdělávací výtvarné instituce. Školu dnes tvoří šest kateder – architektury, designu, volného umění, užitého umění, grafiky a dějin umění a estetiky. Jednotlivé katedry se dále člení na specializované ateliéry vedené respektovanými osobnostmi českého výtvarného umění.
Na výstavě, kterou připravili kurátoři Cyril Říha, Roman Brychta a Vít Havránek, se prezentují všechny ateliéry školy. Návštěvníci uvidí třeba diplomovou práci Aleny Hájkové z Ateliéru skla s názvem Demodocus, která je zaměřená na pochopení světa nevidomých. Hájková vytvořila nápojový set, který by měl nevidomým usnadňovat používání sklenic i lepší orientací při stolování. Toho dosáhla upravenou proporcí sklenic s drobnými haptickými prvky.

Minimalistický dřevěný věšák Šup Šup představuje Eduard Hermann z Ateliéru produktového designu. Tvoří ho šest jednoduchých tyčí spojených po délce na několika místech a skládá se jednoduchým roztažením tyčí od sebe či k sobě. Hodí se do každého interiéru a zároveň unese ohromnou zátěž oblečení.
Křeslo Michaela Tomalíka Idol obdivovali již návštěvníci Desgnbloku. Absolvent Ateliéru designu nábytku a interiéru Jiřího Pelcla se inspiroval v dětských hrách na bunkry z matrací a dek a vytvořil dva metry vysokou variabilní drátěnou ohýbanou a svařovanou konstrukci, jež se dá dle libosti vycpat polštáři, má ale i místo na knihy, květinu či zavěšené svítidlo.

Kromě představení vybraných studentských prací se tyto výstavy pokoušejí též formulovat téma, které sice z prostředí školy niterně vychází, ale má ambici iniciovat tak umělecko-společenskou debatu. Letošním tématem jsou vztahy současných uměleckých přístupů v oborech architektury, designu, grafiky, užitého a volného umění mezi sebou, jejich více a méně očekávané blízkosti a vzdálenosti.
Nejposlouchanější
-
Eli Beneš: Nepatrná ztráta osamělosti. Oceňovaný debut současného českého spisovatele
-
Sochař slavných českých filmů. Osudy českého kameramana Ivana Šlapety
-
Rainer Werner Fassbinder: Hořké slzy Petry von Kant. Ironický ponor do nitra úspěšné módní návrhářky
-
Deník zloděje. Autobiografický příběh padlého anděla Jeana Geneta