Výtvarná skupina Rastr na své výstavě zkoumá rozporuplné téma veřejné intimity
Galerie Dolmen v Pštrossově ulici v Praze hostí na své první letošní výstavě nazvané „Veřejná intimita“ práce tří členů výtvarné skupiny Rastr – malířů Miloše Englbertha a Jindřicha Hájka a fotografa Jiřího Machta.
První dva vystudovali malbu na Akademii výtvarných umění v Praze v ateliéru klasických malířských technik u profesora Zdeňka Berana a věnují se realistické až hyperrealistické malbě. Fotograf Jiří Macht je absolventem katedry fotografie pražské FAMU.
Skupinu založili v roce 2007, mimo jiné proto, že všichni mají vztah k závěsnému obrazu a také k fotografii – zajímá je obrazy zpracované na základě fotografií v konfrontaci se skutečnými fotografiemi.
Podle Jindřicha Hájka si téma výstavy obvykle společně zvolí předem a na obrazech pak pracují s tímto vědomím. Tentokrát si jako téma vybrali protimluv – veřejná intimita.
„Intimita odhalená zrakům veřejnosti, přestává být intimitou. Ale zároveň divák tím, že intimitu odhalí, tak ji vnímá. Právě tento moment je pro nás zajímavý,“ říká Hájek. „Já vidím intimitu v různých soukromých skrytých koutech, ve spojitosti s erotikou a s domácností, kam původně zraky veřejnosti nepatří.“
Rastr: Veřejná intimita
Galerie Dolmen
Pštrossova ulice 31, Praha 1
do 20. února 2014
Miloš Engelbert k tomu dodává, že na výstavě jde jednak o zveřejněnou intimitu uměleckou a zároveň o téma lidské intimity ve všeobecném slova smyslu.
Každý z členů skupiny přistoupil k tématu trochu odlišně. „Hranice intimity má totiž každý posunuté někam jinam,“ říká fotograf Jiří Macht. Na svých fotografiích rád digitálně zdůrazňuje chyby a uměle tak připomíná dobu analogového fotografování.
Nejposlouchanější
-
Ian McEwan: Betonová zahrada. Hororová atmosféra a erotické dusno v příběhu o čtyřech sourozencích
-
Ivan Klíma: Hromobití. Výmluvná satira komunistického režimu s výbornými herci
-
Aniela Jaffé: Vzpomínky, sny, myšlenky C. G. Junga. Výběr z memoáru švýcarského lékaře a psychiatra
-
Pavel Juráček: Deník. Monumentální dílo významného filmového režiséra