Výběr z denního tisku, 11. dubna

11. duben 2012

Připravil Martin Luhan.

"Není to jen čiré zoufalství", dodává naději čtenářům Lidových novin titulek rozhovoru se spisovatelem Markem Šindelkou. Jeho sbírka povídek Zůstaňte s námi byla minulý týden oceněna Magnesií Literou v kategorii česká próza. Nadpis článku odkazuje k obsahu Šindelkových povídek, sám autor říká, že daleko důležitější než psát nějaké rozjásané nebo sladkobolné příběhy, je lokalizovat a pojmenovat chyby a omyly, ke kterým v lidském životě a ve vztazích mezi lidmi dochází. Smyslem literatury totiž není zábava.

V rámci literární středy píše ještě Martin C. Putna o návštěvě Herty Müllerové v pražské Městské knihovně. A Jiří Peňás hodnotí dvojnovelu ruského autora Pavla Pepperštejna Svastika a Pentagon. Představuje ruskou postsovětskou postmodernu mezi detektivkou, mystikou a parodií.

Lidové noviny dále otiskují recenzi Gloriany Benjamina Brittena, kterou uvedla opera Národního divadla. Dílo složené na zakázku pro korunovaci Alžběty II. je právě tímto svým určením možná limitováno, jak píše recenzující Helena Havlíková, možná se na tom, že je Gloriana nejméně uváděnou Brittenovou operou, podílí i náročnost provozovacího aparátu. Inscenace Národního divadla toto stigma zahlazuje.

Režisér opery Jiří Heřman dokázal postihnout všechny komplikované vrstvy alžbětinského příběhu v inscenaci s esteticky působivými a promyšlenými vizuálními obrazy. Německá sopranistka Gun-Brit Barkmin vytvořila v Praze po Emílii Marty další velkou titulní roli. Náročný úkol zvládla především herecky. V roli partnera královny, lorda Essexe, se představili v premiérách Norman Reinhardt a Martin Šrejma. A oba podle Havlíkové obsáhli tenorový part přesně, ale chyběla jim průraznost a charisma milence, rebela i vojevůdce.

Hospodářské noviny přinášejí operní recenzi ze zahraničí. Petr Veber hodnotí Bizetovu Carmen uvedenou v Salcburku. Titulní roli tam zpívá Magdalena Kožená. Po boku tenoristy Jonase Kaufmanna nabízí pěvkyně jemnější a citlivější Carmen, než bývá zvykem. Charisma cikánky, do níž se každý musí zamilovat, neukazuje prvoplánově. Kritik také konstatuje, že berlínsští filharmonikové, které dirigoval Simon Rattle, předvedli pro inscenaci doprovod snů.

Kulturní rubrika Hospodářských novin dále nabízí recenzi českobudějovické inscenace moderní verze Misantropa. Moliérovu látku zpracoval britský dramatik Martin Crimp a přesadil ji do prostředí současných umělců a bulvárních celebrit. Marie Reslová považuje hru v režii Martina Glasera za zajímavou, určitě stojí za vidění, tvrdí.

A na téže straně představují ještě Hospodářské noviny dánský film Královská aféra, který zítra zahájí pražskou část festivalu Dny evropského filmu.

Vladimír Říha připravil pro Právo rozhovor s flétnistkou Janou Semerádovou, která natočila album Sólo pro krále. Našla pro něj i některé neznámé skladby, největším objevem je pro ni Johann Philipp Kirnberg a jeho sonáta g moll. Koncertní podobu desky představí hudebnice 16. dubna spolu s Collegiem Marianum v klášteře Dominikánů v Praze.

Na své kulturní straně Právo otiskuje text Milana Knížáka, který kritizuje vedení Národní galerie za neprofesionální výstavu Ostrovy odporu. Ve zpravodajské rubrice listu se dočteme o filmu Vrásky z lásky s Jiřinou Bohdalovou a Radoslavem Brzobohatým v hlavních rolích. O filmu režiséra Stracha píše také Mladá fronta Dnes.

autor: Martin Luhan

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu