Výběr z denního tisku, 14. června

14. červen 2012

Připravila Hana Baroňová.

Deníky informují, že dnes večer zahájí Česká filharmonie s Jakubem Hrůšou díly Smetany, Debussyho a Čajkovského 54. ročník operního festivalu Smetanova Litomyšl. Festival přichystal do 8. července 31. pořadů. V programu jsou operní představení, orchestrální skladby i lehčí populárnější repertoár.

Lidové noviny a Právo přinesly recenze na nový český film Don´t Stop režiséra Richarda Řeřichy.Marcel Kabát v Lidových novinách píše, že snímek si nečiní nárok být vyčerpávající kronikou počátků punkového hnutí v Čechách. V jeho hledáčku je jen krátký život jedné kapely, která zanechala stopu spíše ve vzpomínkách svých členů než v kulturních dějinách. Řeřichův film je založený na osobních prožitcích. Režisér má nepochybný smysl pro vytváření působivých obrazů a jejich propojení s dobře vybranou hudbou.

Zbyněk Vlasák v Právu píše, že Don´t stop měl ambici být filmem o punku československých osmdesátých let. Výsledek je ale rozpačitý, protože režisér Řeřicha, stejně jako jeho hrdina není punk a téměř každou minutou svého snímku to dokazuje. Don´t Stop tak vypadá mnohem více jako uhozená reklama s trochou naaranžované normalizační špíny než jako realita 80. let a občasné dokumentární prostřihy to rozhodně nezachrání. Kašírovanost filmu je zřetelná i z výběru toho nejpodstatnějšího – hudby. Jsou tu současné české kapely s moderním zvukem, které jen předstírají, že hrají dobově. Slabý je zejména také scénář. Postavy jsou v něm jen velmi lehce načrtnuté. Celé to pluje na vodě.

V Mladé frontě Dnes najdete recenzi Kateřiny Kočičkové na inscenaci Mein Kampf, která se hraje v pražském Švandově divadle v režii Anny Petrželkové. Kočičková píše, že hra Georga Taboriho Mein Kampf je jako židovská anekdota, z níž vstávají vlasy hrůzou na hlavě. Tabori dobře využívá faktu, že historii všichni známe, a frašku míchá s děsem.Režisérka Anna Petrželková bohatý text ostře střídající styly pojala velmi výtvarně, s širokým prostorem pro interpretaci, byť určitým neobratnostem se nevyhnula. Režisérka nešetřila nápady, které účinně podtrhují Taboriho situace. Kočičková hodnotí inscenaci 70ti procenty.

Mladá fronta Dnes informuje, že dlouholetá filmová kritička, umělecká ředitelka a nyní poradkyně karlovarského festivalu Eva Zaoralová poskytla zřejmě vůbec nejdelší rozhovor za svou kariéru. Její vyprávění zaznamenala Alena Prokopová v knížce Život s filmem, kterou vydalo nakladatelství Novela bohemica.

Letošní Cenu Pavla Kouteckého získala za dokumentární film Trojmezí mladá režisérka Klára Řezníčková, píšou Lidové noviny. Vítězný snímek zachycuje život a vzpomínky starousedlíků z kraje u česko-polsko-slovenské hranice.

V Lidových novinách si můžete přečíst recenzi na výstavu Veroniky Vlkové a Jana Šrámka s názvem Ztracená perspektiva, která je k vidění v Galerii Chodovská tvrz v Praze do 24. června. Vlková je známá jako osobitá kreslířka a autorka křehkých videí s ne vždy uchopitelným obsahem. Šrámek se zabývá počítačovou grafikou. Vzájemné výstavní spojení jejich tvorbu posouvá do nové roviny. Jsou tu jejich samostatná díla, ale Vlková někdy své rukodělné postavičky kreslí do Šrámkových počítačových tisků. Promyšlená instalace propojuje jednotlivé obrázky a videa obou tvůrců do jediného celku.

autor: Hana Baroňová

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.