O významu sedmiramenného svícnu

26. únor 2012

Pravidelné předčítání biblické Tóry při každotýdenní šabatové bohoslužbě mělo včera na pořadu část z Druhé knihy Mojžíšovy. Ta mimo jiné zahrnovala popis svatyně s jejími posvátnými předměty, k nimž patří i sedmiramenný svícen. Jaký je jeho význam? Odpověď nabízí význačný francouzský rabín minulého století Elie Munk.

Sedmiramenný svícen, hebrejsky „menora“, bývá často objasňován za pomoci výroku proroka Zachariáše. Ten popisuje svou vizi svícnu s jeho kahany a hubičkami, zprostředkovanou mu Božím poslem. „Co to znamená, můj pane?“ ptá se Zachariáš posla a ten odpovídá: „Toto je slovo Hospodinovo k Zerubavelovi: Ne mocí ani silou, nýbrž mým duchem, praví Hospodin zástupů.“

Zerubavel vedl v druhé polovině 6. století před občanským letopočtem židovské vyhnance z babylónského zajetí zpět do vlasti. Položil také základy druhého jeruzalémského chrámu. V souladu s uvedenou citací z proroka Zachariáše proto židovská exegeze chápala sedmiramenný svícen jako symbol světla a ducha v protikladu k hrubým fyzickým a materiálním silám. Jak praví biblická „Kniha přísloví“: „Vždyť světlo je příkazem a Tóra světlem.“

Světlo, které září na menoře, nám přináší svědectví o vítězství Božího ducha nad silami hmoty. Uvedený odkaz na Božího ducha menora symbolicky vyjadřuje svou orientací v chrámu na západní stranu. Je nazývána „západním světlem“. Nejsvětější svatyni, která se nalézá na této straně, totiž Talmud spojuje s Boží přítomností. Souvisí to s jinou částí Bible. V První knize Mojžíšově se totiž píše, že Adam a Eva „slyšeli hlas Hospodina procházejícího se po denní straně“ – tedy straně, kde zapadá slunce.

Naznačený význam sedmiramenného svícnu k nám promlouvá vznešeným symbolem. Národ Izraele přijal menoru jako své znamení, protože znázorňuje, co je pro něj nejvíce charakteristické: vyzařování Tóry uprostřed stínů a zbloudění lidského ducha. Když v roce 70 římský vojevůdce Titus zničil jeruzalémský chrám, ukořistil sedmiramenný svícen a přikázal jeho podobu vytesat na oslavný oblouk v Římě, domníval se, že tak navěky uhasí světlo Izraele. Římská říše však zanikla, zatímco světlo Tóry září dál, židovský národ žije.

Spustit audio