Restaurování vzácných fresek v kostele Narození Panny Marie v Krnově
13 let - tak dlouho už restaurátoři pracují na vzácných rokokových freskách v krnovském chrámu Narození Panny Marie. A právě teď se jejich úsilí chýlí ke konci. Pustí se totiž do obnovy poslední části výjevů. Svému původnímu vzhledu z 18. století se fresky přiblíží díky projektu přeshraniční spolupráce. Zapojil se do něj Konvent minoritů v Krnově a františkánský klášter v polském Gloguwku, kde projde opravou kaple sv. Anny. Rekonstrukce v krnovském kostele si vyžádaly 15 milionů korun, většinu přispěly evropské fondy.
Jak vy jako Krnovanka vnímáte tak krásný kostel s tak vzácnými freskami? Co to znamená pro Krnov?
Květoslava Kukelková: „Pro Krnov to znamená nádherné kulturní dědictví, které má obrovskou hodnotu. Jsem hrozně ráda, že se ty fresky zachránily.“
Máte nějakou oblíbenou fresku tady v kostele, na kterou se vždy podíváte, když sem přijdete?
Květoslava Kukelková: „Myslím si, že ta nejdůležitější freska je právě před námi. To je takový nějaký ústřední motiv a je to takové optimistické k narození Panny Marie, narození Ježíše a má to asi i nejhezčí světlo. Úžasné…“
Říká rodilá Krnovanka a také členka tamního sdružení Flemmichova vila Květoslava Kukelková. Většina fresek zobrazuje různé výjevy ze života Panny Marie. Chrámem mě provedl představený krnovského minoritského kláštera otec Josef Goryl.
Josef Goryl: „Třeba nad kůrem je nádherný výjev nanebevzetí Panny Marie, kde vidíme Pannu Marii, jak ji andělé nesou do nebe.
Dnes už má většina fresek jasné kontury a opět hýří barvami, dříve to ale neměly lehké. V době totality se svatí z výjevů museli dívat akorát na neudržované skladiště, které přispělo k poničení památky.
Fresky se tedy nenachází jen na stropě, ale jsou tady i v bočních kaplích. A tady můžu vidět, že některé ty zdi jsou nedokončené, čím to je?
Josef Goryl: „Dokončené vlastně byly kdysi, ale na počátku 20. století tady byla postavena taková falešná stěna z důvodu vlhkosti. Bohužel vlastně u této příležitosti byly tyto fresky nenávratně zničeny.“
Během restaurování se objevily i nějaké komplikace, snad je tady špatná střecha, je to tak?
Josef Goryl: „Ano, máte pravdu. Minulý rok nám zateklo už do těch bohužel zrestaurovaných fresek.“
Jana Jeckelová: „Nejen špatná střecha zkomplikovala restaurátorům práci. Své vykonala i velká voda, soli a plísně. Některé z obvodových zdí proto musely projít sanací a čeká je ještě přemalování.“
Josef Goryl: „Sanaci, která závisela na odvětrání zdí.“
Více než devadesát procent fresek už dostalo novou tvář. Fresky a malby pod kůrem a v prostoru pod věžemi na to teprve čekají.
My se právě nacházíme ve vstupní části do chrámové lodi přímo pod kůrem a pod ním je lešení.
Josef Goryl: „To bude vlastně ta závěrečná část těch restaurátorských prací.“
A jaké symboly tedy budou čekat návštěvníky tady u toho vchodu? Já tam vidím Boží oko, je to tak?
Josef Goryl: „Ano, představuje Boží prozřetelnost, která nad vším bdí. A tady jsou symboly čtyř světadílů.“
A co ty symbolizují?
Josef Goryl: „Křesťanům, kteří vycházejí z kostela, to má připomínat, že mají jít do celého světa a hlásat evangelium.
Restaurátoři budou s prací hotovi příští rok v létě. V září 2012 do kostelních lavic usednou po dlouhé době první farníci.