Irsko méně zbožné?
Mnoho lidí zná irské pivo, zvané Guinness. Mnoho lidí také ví, že kostely jsou v této zemi (na rozdíl od jiných částí Evropy) stále plné. V těchto dnech tam byly ale zveřejněny výsledky pozoruhodného průzkumu, který ukazuje, že s novou generací to tak být už nemusí.
Je obecně známé, že v Evropě smysl pro náboženství klesá. Dá se to označit za paradox, protože všude jinde naopak stoupá. Obě Ameriky, Afrika nebo jihovýchodní Asie jsou v posledních letech více - nikoliv méně - náboženské. I na starém kontinentu existují ale minimálně dvě země, kde je zbožnost obyvatel stále vysoká: Polsko a Irsko. Jenomže i tam se může postupně změnit.
Konkrétně v Irsku se objevil pozoruhodný průzkum, který ukázal, že náboženské vědomosti mladé generace jsou asi tak poloviční v porovnání s otci a matkami dotázaných. Respondenty byli lidé do 25 let - a odpovídali na otázky, které by se kdysi považovaly za naprosto triviální. Například kde se narodil Ježíš? Že to bylo v Betlémě, to se podařilo uhádnout jenom třetině z nich.
Stejný úspěch následoval po otázce, co vlastně křesťané slaví na Velikonoce. Podobně dopadl posléze i dotaz, jaké že je vlastně první přikázání? A zcela nejhorší vědomosti se pak ukázaly ve chvíli, kdy měli respondenti vyjmenovat evangelia z Nového zákona - že to je Matouš, Marek, Lukáš a Jan, to vědělo pouze 21 % dotázaných.
Nečekaný úspěch přišel ale po otázce, jak se jmenuje první kniha Bible. Že je to Genesis, vědělo 6 lidí z deseti - snad proto, že jejich rodiče doma poslouchají kdysi slavnou rockovou kapelu stejného jména se zpěvákem Philem Colinsem. V tomto případě není od věci poznamenat, že tohle byl také jediný případ, kdy irští protestanté předčili tamní katolíky. Jinak prohráli na body.
Otázka nyní je, co z daného průzkumu vlastně vyplývá? Hned několik organizací se začalo intenzivně zabývat jejich výkladem. Kromě jiného se ukázalo, že panuje pouze malý rozdíl mezi Irskou republikou a Severním Irskem, což je překvapení pro všechny, kdo tradičně věří v podstatně větší zbožnost Ulsteru. Je také otázka, nakolik je za propadem vědomostí klesající zájem o náboženství jako takové - možná je za tím pouze menší vliv tradičních církví.