Ladislav Heryán slouží bohoslužby na mnoha letních hudebních festivalech
Některé letní hudební festivaly v Česku mají i duchovní rozměr. Konají se na nich totiž bohoslužby, kterých se může zúčastnit prakticky každý. Nejznámějším knězem, který slouží mše na letních open air akcích, je salesián Ladislav Heryán, kterému se přezdívá kněz undergroundu. V letošním roce sloužil dokonce jednu ekumenickou bohoslužbu, a to na červencovém benefičním festivalu Vlčkovicefest.
Jak se událo, že na Vlčkovicefestu slouží pravidelně nedělní bohoslužbu?
„Jsem známý tím, že mívám mše na undergroundových festivalech a také na festivalu v Trutnově. Kluci (= pořadatelé Vlčkovicefestu, pozn. red.) to o mně věděli, a tak mi už několik let říkali, jestli bych neudělal mši i tady.“
Letošní nedělní mše na Vlčkovicefestu nakonec nebyla katolická, ale ekumenická, protože se k Ladislavu Heryánovi připojil i evangelický kazatel Matěj Opočenský. Nápad sloužit ekumenickou bohoslužbu přišel ale až v průběhu festivalu. Více již Matěj Opočenský:
„Byla to čistě spontánní akce. Na festival do Vlčkovic jezdím hodně dlouho, asi sedm let. Poslední roky tam Láďa slouží bohoslužbu, tedy katolickou mši. Letos poprvé jeden náš společný kamarád katolík úplně spontánně v sobotu odpoledne navrhl, abychom dělali mši společně, abychom ji společně vedli. Láďa je velký ekumenik, takže se mu to líbilo. Mně také. Takhle spontánně to tedy vzniklo. A nakonec jsme našli způsob, jak v rámci bohoslužby spolupracovat, zjistili jsme, jak to jde.“
Ladislav Heryán neslouží mše jen na Vlčkovicefestu. Zeptala jsem se ho tedy i na další festivaly: Sloužíte mši nejen na Vlčkovicefestu, ale i na trutnovském festivalu. Jaký je rozdíl mezi trutnovských festivalem a tímto, který vypadá oproti tomu trutnovskému poměrně komorněji?
„Právě ta komornost. Mezi lidmi, kteří sem přijeli, jsou moji studenti, ať již aktuální nebo bývalí. Rád je vidím. Potkávám zde lidi, kteří cítí jistou sounáležitost a jezdí na festivaly určitého ražení. V Trutnově je to vše ve velkém. Také tam lze poznat sounáležitost a potkávám tam lidi podobného cítění, ale je to velký festival. Tady je to rodinné, tam je to velké. Prostě 15 tisíc lidí v Trutnově oproti třem stovkám lidí ve Vlčkovicích.“
Jak vznikla tradice Vašich mší na trutnovském festivalu?
„Myslím si ale, že tam bohoslužby byly i předtím, nebyl jsem první. To já úplně přesně nevím. Možná by to spíš věděli pořadatelé toho festivalu. Už dříve jsem ale dělal mše na undergroundových festivalech. Vzniklo to úplně jednoduše – na festivalu, který se jmenoval Konec léta. Konal se v Hrubšicích u Jihlavy. Byl to spíš brněnský underground, ale účastnil se ho také Martin Jirous. Řekl jsem, že udělám mši, protože je neděle.
Zmínil jsem se o tom jen malému okruhu lidí, že budu sloužit bohoslužbu, kdyby chtěli přijít, že se mohou zúčastnit. Martin byl katolík. Řekl mi, že by to bylo výborné. Pamatuji si, že nás bylo asi jen deset. Na takovém malém parkovišti jsem si položil na batoh vše, co bylo třeba. Tam jsem tedy odsloužil mši, zatímco kolem kdákaly slepice. Byla to taková vesnice. A tam to vlastně začalo.
Na trutnovský festival jsem začal jezdit až v roce 2006. Myslím si ale, že tam bohoslužby byly i předtím, nebyl jsem první. Navíc, bohoslužbu tam nemám jenom já. Sloužím tam občas mši a v neděli bohoslužbu slova. Ale jsou tam i jiní duchovní z jiných církví. Bývají tam bohoslužby, které mají husité nebo evangelíci, dokonce tam jsou i Hare Krišna. Je to takové pestré. A já jsem tam jedním z mnoha.“