Evropskými řekami s lodí „ Lubor Tokoš“

7. září 2015

Největší audioportál na českém internetu

U zdymadel na Havel kanál | Foto: Oldřich Kodeda

Oldřich Kodeda se překážkám nevyhýbá. A že jich při cestování na vysokém kole, takzvaném kostitřasu nebo při plavbě říční lodí z roku 1963 není málo. Dozvíme se o úskalích první plavby říční lodi se jménem Lubor Tokoš. Připravuje Eva Stryková.

K překonání dálek se používají nejrůznější dopravní prostředky. I cesty po řekách jsou brázděny plavidly všech typů.

Říční motorová přepravní loď se jménem „Lubor Tokoš“, vyrobená v roce 1963, je jen jedna. Původně měla mít, po odstavení ze služeb na Slezské Hartě, svůj osud završen.

Cestovatel Oldřich Kodeda jí znovu vdechl život a přiměl k plavbě. Jedna z cest, kterou vzdal hold lodi i jejímu jménu směřovala z polského přístavu Kedzierzyn-Kožle do Prahy a po necelém roce zase zpět.

První část cesty byla spojena s technickými překážkami. Několikrát upravovaná loď si rozmarně vyžadovala svou pozornost. Říčního kapitána však od cesty neodradila ani dvakrát prasklá hřídel, zničené těsnění nebo uvolněný unašeč. Uměl si poradit i po odchodu spoluplavčíka. Krádež vazných lan a tím pádem i nedobrovolná listopadová koupel byly už jen dovršením potíží. Ale nebyly jen ztráty. S každým neladem přišlo poznání, nečekaná pomoc, nová přátelství v nouzi.

V listopadu roku 2011 dosáhla loď po šesti týdnech svého prvního cíle. Z místa startu Kedzierzyn-Kožle až do Prahy proplula loď třemi státy, přes 4 kanály. Délka 1380 km i noví přátelé se stali výzvou pro brzkou cestu zpět.

Marina Lasoka-vyplouváme z Kendzierzyn Kožle
autor: Eva Stryková