Kvůli zimě přijal olomoucký dopravní podnik i brigádníky

12. únor 2017

Sníh a mráz v zimě komplikují dopravu v Olomouci. Namrzají výhybky a taky údržba tramvají je mnohem náročnější než v jiných obdobích. Dopravní podnik města Olomouce proto na výpomoc musel dokonce přijmout brigádníky.

Provoz tramvají v zimě zaměstnává více lidí. Natáčel Josef Čermák

  • Provoz tramvají v zimě zaměstnává více lidí. Natáčel
    Josef Čermák
    " style="">
    Provoz tramvají v zimě zaměstnává více lidí. Natáčel
    Josef Čermák
    " style="">
    Provoz tramvají v zimě zaměstnává více lidí. Natáčel
    Josef Čermák
0:00
/
0:00

Technik tramvajového provozu Zdeněk Satora olomouckého dopravního podniku mi právě předvádí, jak se startuje Té Trojka, legendární tramvaj z šedesátých let.

Řidič má na přípravu vozu dvacet minut. Je to horší, pokud je námraza. S koncem řidičovy směny začíná práce údržbářů v depu. „Řidič vystoupí z tramvaje, odevzdá veškeré kurzovní záležitosti a předává vůz revizní službě,“ vysvětluje Zdeněk Satora.

Aby dopravní podnik mohl ročně přepravit přibližně 55 milionů cestujících, musí svým autobusům a tramvajím věnovat potřebnou péči. Platí to především v zimě, když je na vozidlech i kolejích námraza, připomíná Martina Krčová, mluvčí dopravního podniku.

Tramvajová výhybka

„Velká část výhybek v našem provozu je vytápěná, ale jsou i takové, které nejsou. V tom případě může docházet k problémům. Dochází k častějším dopravním nehodám nejen našich vozidel, ale na tramvajové trati i k nehodám vozidel cizích, běžných automobilů,“ říká Martina Krčová.

O správné fungování kolejových výhybek i všech devětatřiceti kilometrů kolejí se stará Provoz údržby tratí. „Určitě potkáváte na ulicích pány s kbelíkem, kteří mažou výhybky, v tomto případě je musejí i čistit od sněhu,“ dodává mluvčí.

Topné těleso v tramvaji

Josef Fojtek je jedním z devadesáti šesti řidičů, kteří v olomouckém dopravním podniku jezdí s tramvají. „Tramvajím zima příliš nevadí, ale když napadne hodně sněhu, pak je to horší rozjezdy a brždění,“ říká řidič.

Jedna z největších dopravních kalamit, kterou způsobily namrzlé troleje, zastavila v prosinci 2014 i dopravu v Olomouci. Z místa se tehdy nehnula ani tramvaj pana Fojtka: „Zůstali jsme stát, byly obalené troleje, ten den a ještě i ten druhý se nejezdilo. Muselo se počkat, až to roztaje přirozeně."

Kalamita, jako byla tehdy, se od té doby neopakovala a přispěli k tomu i pracovníci dopravního podniku.