Menza VŠB skrývá velmi neobvyklé vědecké laboratoře
V univerzitní menze byste určitě nečekali špičkové vědecké pracoviště, ve kterém se testuje odolnost součástí automobilů. Přesto něco takového existuje a dokonce na špičkové úrovni. Vysoká škola báňská v Ostravě spolupracuje s automobilovým klastrem a dodává mu velmi cenné informace.
Michal Weiss se chystá k úderu do železničního dvoukolí. Ví, že ho pak čeká spousta mravenčí práce. Sada mikrofonů, počítač a supertěsná místnost. To potřebuje k přesné analýze hlučnosti kola pod budoucími vagóny.
„Poté co se provede měření na tomto netlumeném kole, osadí se na něj hlukové tlumiče a my se snažíme nějakým způsobem ověřit, jaká je účinnost těchto hlukových tlumičů. Výsledky z měření mají pro konečného uživatele obrovskou váhu, takže ten čas se určitě vyplatí,“ vysvětluje Michal Weiss.
O kousek dál se dostáváme k osobním automobilům. Velká skříň napodobuje kabinu se všemi extrémy.
„Dokážeme tady simulovat skutečně to, co se v osobním autě děje, když k němu přijdete v největším mrazu, v minus dvaceti, nastartujete a potřebujete, aby v něm co nejrychleji nastalo teplo. A zase opačně, když auto stojí na slunci a potřebujete ho co nejrychleji vychladit. Na to slouží tady ta komora,“ prozrazuje vedoucí laboratoří Petr Zamarský.
A to není všechno. Vliv tlaku na brzdy a nebo klimatizaci v autě, i to se dá testovat s velkou přesností. Je to jedinečná laboratoř široko daleko. Některé parametry nabízí k prověření až Spojené státy americké.
Ladislav Glogar z Moravskoslezského automobilového klastru oceňuje hlavně to, že se podařilo dát dohromady potřeby firem s vědeckým kapitálem univerzity.
„Nejsou to laboratoře pouze pro automobilový průmysl, ale můžeme začít od úrovně velmi vysoké, to je letectví. A můžeme skončit až u velmi jednoduchých úloh, jako je například měření tepelné neprůchodivosti na sklech v rodinném domku, popřípadě ve zcela jiných oborech, jako je měření a modelování situací v důlním průmyslu,“ vyjmenovává Glogar.
Laboratoře v budově ostravské menzy stály 20 milionů korun a symbolicky stojí uprostřed automobilového trhu Česka, Polska a Slovenska. Využití této investice se tady nikdo neobává.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Ve věku 46 let zemřela horolezkyně Klára Kolouchová. Pokoušela se zdolat pákistánskou horu Nanga Parbat
-
Turisté by se na Krétu mohli vrátit, ale je tam spálená zem. Problém požárů v Řecku trvá, říká novinářka
-
Bouřky se prohnaly Moravou i jižními Čechy, na východě panovala extrémní vedra
-
Začínal v prodejně kol, dnes dělá mechanika týmu Visma. ‚Není to jen o čekání na defekt,‘ říká Červenka