Ostrava chce zkultivovat podchod pod Frýdlantskými mosty

30. květen 2016
Zprávy , Zprávy

Ostrava připravuje zásadní rekonstrukci zchátralého podchodu pod Frýdlantskými mosty. Je to součást důležitého dopravního uzlu na náměstí Republiky, který slouží mimo jiné k přestupům z meziměstských autobusů na tramvaje do centra. Město chce podzemní prostory ze sedmdesátých let vylepšit i proto, že se tam lidé bojí.

Podchodem se špinavou dlažbou a počmáranými zdmi chodí většina lidí s odporem. „Je to tady hrozné a taky se tady bojím, protože nedávno tady přepadli kolegyni. Kolem šla spousta lidí a nikdo jí nepomohl,“ říká například paní Irena Duroňová.

Architekt Václav Filander navrhuje rozsáhlou přestavbu celého náměstí Republiky s velkým kruhovým objezdem a přechody pro chodce na povrchu. Podchod by využil pouze pro parkování.

„Snah už tady bylo mnoho a víme, jak dopadly. Dnešní stav je pořád stejně tristní, takže mě napadlo dostat lidi odtamtud pryč. Dostat je na slunko, na terén, kde to nebezpečí není jako pod zemí,“ vysvětluje architekt.

  • Ponurý pozůstatek socialismu dimenzovaný pro přestupy masy horníků a hutníků plánuje město přestavět, prosvětlit a pak ho na noc zavírat. Jaké jsou plány s podchodem pod Frýdlantskými mosty, zjišťovala Petra
    Sasínová.
    " style="">
    Ponurý pozůstatek socialismu dimenzovaný pro přestupy masy horníků a hutníků plánuje město přestavět, prosvětlit a pak ho na noc zavírat. Jaké jsou plány s podchodem pod Frýdlantskými mosty, zjišťovala Petra
    Sasínová.
    " style="">
    Ponurý pozůstatek socialismu dimenzovaný pro přestupy masy horníků a hutníků plánuje město přestavět, prosvětlit a pak ho na noc zavírat. Jaké jsou plány s podchodem pod Frýdlantskými mosty, zjišťovala Petra
    Sasínová.
0:00
/
0:00

Město vychází z jeho návrhu, podchod chce ale pro pěší zachovat. „Kloníme se k variantě, že provoz pro pěší bude kombinovaný. To znamená umožnit přechod na povrchu, ale současně chceme zkultivovat podchod,“ potvrdil ostravský radní pro dopravu Lukáš Semerák (Ostravak).

Po rekonstrukci by se mělo podzemí na noc zavírat. „Počítáme s režimem 23:00 – 05:00, aby to mělo nějakou úroveň. Hrajeme si i s myšlenkou, že v rámci projektu bychom se vrátili k některým nápadům, kterým se říkalo ostravské metro. Podchod v okamžiku, kdy bude pěkný a moderní, může metro připomínat. Ale nechat pěší pouze na povrchu, od toho dnes ustupujeme,“ dodává Semerák.

Projektový tým města teď pracuje na finální verzi přestavby, která by mohla začít zhruba do dvou let.

autor: Petra Sasínová