Martin Knitl: Město hypermarketů

30. listopad 2011
Ranní poznámka , Ranní poznámka

Největší audioportál na českém internetu

Regionální stanice Českého rozhlasu | Foto: Aleš Vavřík

Město hypermarketů

Dnešní poznámka nás zavede do Opavy, kde v tichosti zuří válka developerů. Hned na dvou místech mají už brzy vyrůst obchodní centra a do hry tak znova vstoupila nechvalně známá Slezanka - jednopatrová budova s obchody v centru památkové zóny. Nikdo neví, jak tato zvláštní hra dopadne.

Před pár lety jsem točil reportáž o tom, že Opava měla pozoruhodné prvenství. Nebývale vysoký počet metrů čtverečních prodejní plochy hypermarketů na jednoho obyvatele.

V rekordně krátké době vyrostly velké obchody na periferii města a do Opavy se jezdilo za nákupy ze široka daleka. Po čase zmizelo blíže centru autobusové nádraží a místo něj přibyl další hypermarket. I poté se parkoviště zaplnila a město opět zvýšilo svůj zvláštní potenciál pokladen a regálů.

Od té doby uplynulo hodně vody, statistiky se změnily a zdálo se, že toto slezské město už našlo svou stálou prodejní polohu. Jenže to, co se chystá teď, zamíchá kartami ještě více. Pouze není jasné, jakým způsobem a co na to řeknou obyvatelé.

Místo pivovaru na dohled od radnice roste zbrusu nové obchodní centrum. Při pohledu zpátky na radnici - za malým obchodním domem Slezanka - už archeologové dokončili průzkum pod dalším plánovaným centrem. Jsou to sice dvě stavby s téměř totožným cílem, ovšem se dvěma různými investory.

Poloopuštěnou Slezanku dostala od města do pronájmu firma se stejnými lidmi jako ta, která staví obchody místo pivovaru. Jednoduše řečeno - konkurenční developeři se ocitli v nejtěsnější možné blízkosti. Ten, který potřebuje Slezanku, ji nedostal. A ten, který staví obchody v areálu bývalého pivovaru, začal právě přes Slezanku ovládat vstupní bránu k investici svého soka.

Třešinkou na dortu je samotná budova Slezanky, protože část radnice před časem odkoupila za čtvrt miliardy korun. Nové události nasvědčují, že se bourat asi hned tak nebude a konkurenti si tak zřejmě polezou nejen na nervy.

Kdysi se v Opavě lidé ptali, jestli město se sítí hypermarketů v okolí potřebuje další království akčních nabídek přímo v památkové zóně. Pak zvedali obočí nad tím, že taková místa budou hned dvě kousek od sebe.

No a já k tomu přidám i svou otázku: Co se stane za dalších pět nebo deset let? Kde se bude v Opavě vlastně nakupovat a co to tentokrát udělá s životem okolo? Velmi nerad bych pak točil reportáž o tom, že kromě tradičních krámků i historický skvost známý jako obchodní dům Breda, už nemá před sebou vůbec nic.

autor: mrk