Železnice v Keni, metro v Etiopii. Čína se v rámci Nové hedvábné stezky zajímá i o Afriku

1. červen 2017

Největší audioportál na českém internetu

Nairobi | Foto: Zuzana Gálová

První úsek nové východafrické železnice financované Čínou začal fungovat mezi dvěma největšími keňskými městy. Komentuje Linda Piknerová ze Západočeské univerzity.

Mezi dvěma největšími Keňskými městy začala fungovat nová železnice. Cesta mezi Nairobi a pobřežní Mombasou nyní potrvá jen čtyři a půl hodiny, což je třikrát méně než dřív.

Výstavbu železnice financovala převážně Čína, a to v rámci projektu Nové hedvábné stezky. V budoucnu by železnice měla být prodloužena do Jižního Súdánu, na východ Demokratické republiky Kongo i do Rwandy, Burundi a Etiopie.

Podle Lindy Piknerové, odborné asistentky na katedře politologie a mezinárodních vztahů Filozofické fakulty Západočeské univerzity, jde bezesporu o velmi důležitý úsek trati. V Africe obecně totiž podobné projekty chybí a budování jakýchkoli infrastrukturních sítí je tedy jedním z hlavních témat. Navzdory negativnímu hodnocení keňské politické opozice, která zpochybňuje důležitost trati a stěžuje si také na její nákladnost, má podle Piknerové výstavba železnice nespornou významnou hodnotu.


Jedním z faktorů, které ovlivňují cenu, je korupce, která je v Africe všudypřítomná. Navíc je velmi výrazně podpořena různými byrokratickými prodlevami a náklady. Pro Afriku je naprosto typické, že potřebujete získat doklad a ověření úplně na všechno, a to samozřejmě náklady na budování jakéhokoli projektu výrazně zvyšuje.Linda Piknerová

V souvislosti s Čínským působením v Africe se mluví o takzvaném neokolonialismu. Piknerová přípomíná, že o čínském neokolonialismu se hovoří už od 90. let minulého století a je pro Čínu typický. „Lze očekávat, že růst vlivu bude v tomto regionu stále pokračovat. Ona to není jen Keňa a její nově otevřená železnice, ale také třeba nedávno otevřené metro v hlavním městě Etiopie, Addis Abebě, které také financovali Číňané,“ říká a dodává, že pro čínské stavby je typická rychlost, s jakou jsou budovány. Problématická je ale často jejich kvalita.

Jedním z důvodů, proč se Čína zajímá o Afriku, je její závislost na dodávkách ropy z okolního světa. „Třeba oblast Jižního Súdánu je pro ni v tomto směru nesmírně zajímavá a zároveň je hladová po jakýchkoli dalších surovinách, takže se soustředí i na další země v Africe, jako je třeba Zambie, kde jsou obrovská naleziště mědi, ale stranou zájmu nezůstává ani Nigérie.“

V souvislosti se špatnou infrastrukturou v Africe je často zmiňována nízká socioekonomická úroveň, a proto se o investice do tamní infrastruktury zajímají i západní země. Například očekáváné prodloužení trati do rozbouřeného Jižního Súdánu je ale zatím otázkou vzdálené budoucnosti, tvrdí Piknerová.

autor: rkr