Doručovatelé pošty si musí nakupovat losy a uzavírají si smlouvy na sebe, protestuje Prokop
Zaměstnanci České pošty si stěžují na pracovní podmínky. Jsou prý příliš přetěžovaní tím, že musí nabízet zákazníkům vedlejší produkty jako pojištění nebo výherní losy. Ve studiu zástupce protestujících Prokop a mluvčí pošty Vitík.
V Praze dnes protestují nespokojení zaměstnanci České pošty. Chtějí upozornit na to, že jsou údajně v práci přetěžovaní. Kromě poštovních služeb totiž musí zákazníkům nabízet i výherní losy, pojištění nebo dárky. Protestuje se také proti nevyplácení přesčasů a hovoří i o psychickém nátlaku ze strany vedení.
„Očekáváme, že se dnes zapojí do pochodu minimálně stovka lidí, další se připojí tím, že si vezmou reflexní vesty na svých pracovištích,“ říká prezident odborové organizace Federace výkonných zaměstnanců České pošty Miroslav Prokop.
„My samozřejmě čekáme, co pan Prokop a pan Pohl přinesou za požadavky. Protože na posledním jednání předminulý čtvrtek pan Prokop a pan Pohl neřekli prakticky nic, co se týká současných témat, která opakují. Ostatní odborové organizace se k protestu nepřipojili. To znamená, že se bavíme pouze z minoritními odborovými organizacemi, celkem se jedná o dvě z osmdesáti jedna,“ komentuje situaci mluvčí České pošty Matyáš Vitík.
Česká pošta den před protestem vydala zprávu, že díky doplňkovému prodeji získá na tržbách ročně o 200 milionů korun navíc.
Na jednání minulý čtvrtek zazněla podle mluvčího jediná konkrétní podmínka, a to bylo že, cílem této akce je likvidace vedení České pošty.
„Jsme vždy připraveni jednat o standardních jednáních. Další termín jednání je stanoven na začátek dubna. Prostoru pro to, vyříkat si to, bylo více než dost. A je pouze škoda pana Prokopa a Pohla, že toho nevyužili,“ říká mluvčí České pošty.
Podle Prokopa však upozorňují vedení pošty na tyto problémy už více než dva a půl roku.
Jde tedy v případě doplňkového prodeje na přepážkách pošty o skutečný problém, který vadí nejen zaměstnancům, ale také zákazníkům pošty?
„Pokud by to našim klientům vadilo, tak by tento doplňkový prodej nekupovali. My z něho máme zhruba 200 milionů korun, což je při našem zisku velmi významná částka,“ uvádí mluvčí Vitík.
Podle Vitíka jsou zaměstnanci školeni a ví o tom, že součástí práce je i tato obchodní činnost a mají to ve smlouvách.
„Co se týče výdělků, tak se bavíme řádově o stokorunách měsíčně. Nemyslím si, že by to bylo nějaké dramatické. Co se týká plánů, tak ty jsou nastaveny realisticky a pravidelně plněny,“ uvádí Vitík směrem k systému prodeje.
„Plány jsou plněny za cenu toho, že si ti zaměstnanci pojistky a účty uzavírají na sebe. Protože když ten člověk plán nesplní, tak dostává vytýkací dopisy. Spousta lidí byla propuštěna a je na ně činěn nátlak a ti lidé pak odcházejí i dobrovolně,“ uvádí proti tvrzení mluvčího Prokop.
Mluvčí České pošty to však popírá: „Neříkám, že se to v ojedinělých případech neděje. Máme 32 000 zaměstnanců. Ty plány jsou nastaveny tak, aby plnily svůj účel. Sama ČSOB by nebyla spokojena, kdybychom si uzavírali smlouvy sami na sebe. Žádné výhrady však nebyly.“
Prodej losů
„Prodej losů probíhá naprosto standardně na přepážkách české pošty. Co se týká výdělků, máme z toho desítky milionů korun, losy jsou velmi oblíbené a je to jeden z našich nejlepších produktů,“ říká mluvčí Vitík.
K tématu však říká Prokop: „Prodej losů funguje tak, že poštovní doručovatelky jdou na pokladnu, tam si koupí losy a ty losy pak následně prodávají po rajonech. Koupí si je tam za svoje peníze.“
Můžete vyvrátit tvrzení, že si zaměstnanci musí kupovat losy sami?
„Tak já nevím, jestli si pak Prokop kupuje losy na sebe. Opakuji, že to není systémový problém. Toto je mýtus, který se nám pan Prokop a Pohl snaží podsunout,“ odpovídá mluvčí České pošty Vitík.
„Zaměstnanci české pošty mají losy proto, aby je nabízeli našim klientům. Splňují obchodní část své pracovní smlouvy,“ odpovídá Vitík.
Záznam celého rozhovoru si můžete přehrát v audioarchivu Českého rozhlasu Plus.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.