Kvóty násilím nutí uprchlíky žít v zemi, ve které žít nechtějí, říká Tomáš Prouza
Praha dnes hostí mimořádný summit premiérů zemí Visegrádské čtyřky. Tématem bude uprchlická krize, která zasáhla Evropu a role České republiky a dalších států V4 v ní. Ocitají se státy Visegrádu pod tlakem Evropské unie, aby se zapojily a přestaly se tvářit, že se jich netýká?
„Tlak je na to, abychom kývli na nesmyslné přerozdělování a šoupání lidí po Evropě,“ uvedl v našem vysílání tajemník pro Evropské záležitosti Tomáš Prouza.
Ten připomněl, že ze dvou a půl tisíce migrantů zachycených na českém území od konce června požádalo o azyl pouze 11 osob.
„Pokud kývneme Unii na kvóty, jediné co se stane je, že sem uprchlíky přivezeme a oni stejně utečou do Německa nebo Skandinávie. Řešení není, že budete lidi násilím nutit, aby žili v zemi, ve které žít nechtějí,“ tvrdí tajemník.
S postojem maďarského premiéra Orbána, že migrační vlna je německý problém, se vláda neztotožňuje. „Je to problém evropský.“
I proto Prouza navrhuje pomoci Německu ve vybavení, personálu, nebo Maďarsku, které se aktuálně potýká s obrovskou vlnou migrantů. „Nabízeli jsme pomoc Itálii, aby lépe zváldali uprchlickou vlnu.“
Dnešní summit bude mít dvě těžiště: jednání o tom, co víc musí dělat Visegrád v krizi a debata o tom, na co se má soustředit celá Evropa. Zvláštní pozornost bude věnována výrazně většímu tlaku na ochranu hranic a potírání aktivit pašeráků lidí.
Proč migranti nezůstávají v Česku? „Prostě jdete tam, kde máte nějaké zázemí, kde už existuje skupina lidí, které znáte,“ soudí tajemník.
„Například atraktivní jsou právě Německo nebo Švédsko se svými velkými muslimskými komunitami, spíš než přijít do země, kde budete jeden z velmi mála,“ shrnul Tomáš Prouza motivaci migrantů.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.