80 % reklam na kosmetiku je nepravdivých

9. červen 2016

Asi všichni známe blyštivé reklamy v luxusních časopisech nabízejících zázračnou kosmetiku a neodolatelnou krásu. Většina spotřebitelů je bere s jistou rezervou.

Jak ale nyní ukázala analýza výzkumníků z americké Valdosta State University, míra nepravd i otevřených lží zarazí i toho největšího cynika.

Vědci prostudovali téměř 300 stránek reklam v prestižních časopisech jako Vogue, Glamour nebo Marie Claire. Při hlubší analýze zjistili, že většina reklam je falešná a zavádějící, a nemalá část z nich dokonce otevřeně lže. O výzkumu referuje vědecký web Science Alert.

Badatelé rozdělili jednotlivá tvrzení obsažená v reklamách do různých kategorií. Některá se věnovala odpovědnosti výrobců (tvrzení jako „netestováno na zvířatech“), další tzv. doporučením odborníků (např. doporučují dermatologové) a další se zabývala údajnou vědeckou garancí (např. klinicky ověřováno).

Analýzou prošly reklamy na voňavky, make-upy, pleťové krémy, tělové produkty a podobné výrobky.

Čtěte také

Znalci jednotlivá tvrzení ověřili a rozřadili do čtyř kategorií: Zjevná lež, vynechání důležité informace, vágní a odpovídající. Asi málokdo je k tvrzení reklam úplně nekritický, výsledky ale šokovaly i protřelé cyniky.

Pouze 18 % reklamních tvrzení bylo ohodnoceno jako pravdivých, přičemž 4 z 5 byla vágní nebo zcela lživá.

Nejlépe si vedla tvrzení o environmentální odpovědnosti výrobků. Zde bylo pravdivých 50 % reklam.

V případě vědeckých garancí ale uspěli prodejci pouze ve 14 % případů a doporučení odborníků se podařilo ověřit pouze ve čtvrtině případů.

  • Britští labouristé volí nového předsedu. Největší favorit voleb J. Corbyn rozpoutal doslova corbynománii. Britský novinář D. Campbell popisuje historii odposlechů tajných služeb. Ve španělské Galicii je na prodej přes 400 vesnic. Připravil D.
    Radovanovič.
    " style="">
    Britští labouristé volí nového předsedu. Největší favorit voleb J. Corbyn rozpoutal doslova corbynománii. Britský novinář D. Campbell popisuje historii odposlechů tajných služeb. Ve španělské Galicii je na prodej přes 400 vesnic. Připravil D.
    Radovanovič.
    " style="">
    Britští labouristé volí nového předsedu. Největší favorit voleb J. Corbyn rozpoutal doslova corbynománii. Britský novinář D. Campbell popisuje historii odposlechů tajných služeb. Ve španělské Galicii je na prodej přes 400 vesnic. Připravil D.
    Radovanovič.
0:00
/
0:00

Míra zjištěných manipulací může mít podle webu Science Alert dopad na to, jak bude kosmetika v budoucnosti prodávána a propagována.

„Podvody nepoškozují jen obraz reklamy, ale i důvěryhodnost těch, kdo si reklamu zadávají,“ uvedla spoluautorka studie Sarah Knaptonová. Podle ní bude nezbytná větší regulace a kontrola reklamy.

Zpracováno ze zahraničního tisku.